måndag 21 juli 2014

Tematrio - Vänskap

Denna veckan vill Lyran att vi skall Berätta om tre böcker som handlar om vänskap. Jag har valt dessa:

1. Stål av Silvia Avallone. En berättelse som handlar om bästa vännerna Anna och Fransesca som växer upp i ett nedslitet bostadsområde i kuststaden Piombio i Toscana. Detta är två flickor på väg in i vuxenlivet.

2. FTL av Rouzbeh Massarat Agah. Boken utspelar sig i Husby. Den handlar om vännerna och vapenbröderna Khosro och Morad. En berättelse om frustration, utanförskap och att hamna fel i livet.

3. Flyga drake av Khaled Hosseini. Denna berättelse handlar om Amir och Hassan, vilka växte upp som bästa vänner under en orolig tid i Kabul i Afghanistan. De är vänner trots att Amir är son till en rik man och Hassan är son till Amirs fars tjänare.


11 kommentarer:

  1. FTL och Flyga drake har jag läst men inte Stål.

    SvaraRadera
  2. Stål har jag tänkt att jag ska läsa ända sedan jag började blogga, men jag kan visst aldrig komma mig för att låna den...

    SvaraRadera
  3. Stål och Flyga drake står båda olästa i min bokhylla :)

    SvaraRadera
  4. Flyga drake har ju gjort intryck på mig, men kanske inte för vänskapsskildringen. Minns att jag blev väldigt besviken på Amir.

    SvaraRadera
  5. Flyga drake, ja, förstås!

    SvaraRadera
  6. Åh, flyga drake! :)

    SvaraRadera
  7. Stål och Flyga drake har jag läst och de passar ju verkligen utmärkt i den här tematrion!

    SvaraRadera
  8. Åh flyga drake är en av mina absoluta favorit böcker.

    SvaraRadera
  9. Tänk att jag missade att ta med Stål på min lista, den är helt klart om vänskap! Och bra dessutom...

    SvaraRadera
  10. Stål är verkligen ett bra exempel på vänskap. Flyga drake var otäckt bra.
    Agah känner jag inte alls till

    SvaraRadera
  11. Flyga Drake tyckte jag mycket om när jag läste, Stål stor i bokhyllan och väntar.

    SvaraRadera