måndag 15 december 2014

Julens läsning 2014 - En enkät

 

Jag har blivit taggad av både JohannaJohannas deckarhörna och och AnnaBokradan att göra denna enkät om julläsning. Tack för taggen! Så här blev mina svar:

1. Vilken/vilka böcker önskar du dig i julklapp i år?
Nu köper vi inte massa julklappar till varandra i vår släkt utan köper mest till barnen. Men om jag får önska mig några speciella böcker så skulle det i så fall vara bl.a. Ximen Nao och hans sju liv av Mo Yan, Giganternas fall, Världens vinter och Evighetens rand av Ken Follett.

2. Har du något bra tips på en riktigt bra bok att ge bort i julklapp?
Skall tipsa om två böcker som jag precis nyligen läst som jag tycker var otroligt bra. Den ena var VIP-rummet av Jens Lapidus och den andra är Glaskroppar av Erik Axl Sund.

3. Har du planerat din julläsning? Kanske sparat någon godbit inför jul och nyår?
De böcker jag skulle vilja hinna med under helgerna är Britt-Marie var här av Fredrik Backman, Champion av Marie Lu och Jag vill fan leva av Karin Björkegren Jones.

4. Julen innebär ju en hel del umgänge med familjen. Hur gör du för att hitta lästiden?
Jag älskar att träffa barn, barnbarn och övrig släkt kring jul så de timmarna avvarar jag gärna. Men sedan finns det så mycket mer tid dessemellan då jag hinner läsa hur mycket jag vill.

5. Många läser höstens pristagare(Nobel- eller Augustpris) under julen. Brukar du göra det?
Nej jag kan inte säga att jag brukar läsa sådana böcker just vid jul. Jag gör väl som vanligt, läser det jag känner för just för stunden.

6. Brukar du läsa någon särskild bok eller bokgenre för att komma i julstämning?
Nu blir det nog inget särskilt i år tror jag. Men någon feelgood roman som utspelar sig på vintern, eller varför inte en mysig spökhistoria.

7. Finns det något du absolut inte vill ha i julklapp?
Verktyg eller dylikt skulle jag inte vilja ha. 

8. Vad är det godaste tilltugget när du läser under julen?
Hemmagjord knäck eller ischoklad.

9. Har du något speciellt minne av en fantastisk läsupplevelse från någon tidigare jul?
När barnen var små, så köpte vi Bland tomtar och troll varje jul när boken kom ut. Ett år så läste jag högt för barnen en berättelse som handlade om när Trollen skulle åka Vasaloppet. Både jag och barnen hade världens härligaste stund och oj så vi skrattade. Det glömmer jag aldrig.

10. Finns det något speciellt du har som tradition att läsa varje jul?
Nej, jag läser nog lite olika varje jul, men visst hade det varit trevligt att hitta någon mysig berättelse att återkomma till varje jul.


Nu är det meningen att man skall tagga några, men eftersom ganska många redan har svarat på enkäten så uppmanar jag bara dem om inte svarat att göra det.



4 kommentarer:

  1. Roligt att du ville svara. Ken Folletts serie vill jag också läsa. Hoppas du får en fin jul med barn och barnbarn :)

    SvaraRadera
  2. Glaskroppar hade gärna fått hitta till mig under jul :)

    SvaraRadera
  3. Hoppas du får en riktigt fin jul med barnen och barnbarnen :)

    SvaraRadera
  4. Vad kul att få läsa dina svar :)

    SvaraRadera