tisdag 6 oktober 2015

Tematrio - Kvinnor skriver om män


I denna veckas tematrio hos Lyrans Noblesser skall vi berätta om tre minnesvärda mansporträtt författade av kvinnor. Tänk att det står helt stilla denna veckan så jag gjorde det lätt för mig och det blev mest deckarförfattare.

1. Elizabeth George är deckarförfattare och har skrivit böcker om polisinspektör Thomas Lynley som arbetar vid New Scotland Yard. 

2. Ytterligare en deckarförfattarinna, då vår svenska Mari Jungstedt. Huvudkaraktären i hennes deckare som utspelar sig på Gotland är kriminalkommisarie Anders Knutas.

3. Till sist så blir det en skräckis. Författaren är Susan Hill som i sin bok Kvinnan i svart skriver om Londonadvokaten Arthur Kipps som får i uppdrag att reda upp ett dödsbo i en avlägsen landsortsstad.


13 kommentarer:

  1. Kvinan i svart är jag sugen på att läsa!

    SvaraRadera
  2. Thomas Lynley är bra förstås

    SvaraRadera
  3. Kvinnan i svart gillade jag - lagom mysrysig :-)

    SvaraRadera
  4. Kvinnan i svart gillade jag, även om jag trodde den skulle vara otäckare. Och Jungstedts deckare läser jag med nöje.

    SvaraRadera
  5. Kvinnan i svart funderade jag också på att ta med i min trio - gillade verkligen den, klassiskt ruggig. Har f.ö. nog inte missat någon deckare av Elizabeth George i serien med kommissarie Lynley.

    SvaraRadera
  6. Kvinnan i svart är väldigt bra. till och med filmen fungerar!

    SvaraRadera
  7. Jungstedt och George har jag läst en del böcker av även om det var ett tag sen. George har jag lagt ner, men kan tänka mig fler av Jungstedt :)

    SvaraRadera
  8. Lynley är bra :) Kvinnan i svart är väldigt bra!

    SvaraRadera
  9. Det var väldigt nära att Knutas fick vara med på min lista :)

    SvaraRadera
  10. "Kvinnan i svart" läste jag, det känns som nyligen, men var det ifjol?

    SvaraRadera
  11. Kvinnan i svart var riktigt läskig, såg filmen sedan och ja den var ännu värre.

    SvaraRadera
  12. Thomas Lynley funderade jag på men valde något annat. Smart variation på herrar beskrivna av damer.

    SvaraRadera