onsdag 28 september 2016

Som ett brev på posten


Titel: Som ett brev på posten
Författare: Birgitta Bergin
Bokförlag: Bokfabriken
Format: Inbunden
Tryckt: 2016
Antal sidor: 355
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Tack till Bokfabriken för boken!

Som ett brev på posten, är min första bekantskap med Birgitta Bergin. Hade hört att hennes tidigare böcker varit väldigt trevliga så därför ville jag gärna läsa denna.

Den här berättelse handlar om Elsa och Thore som båda är 81 år gamla. Av en slump så träffad de på bridgeklubben, där Thore får hoppa in för en som fått förhinder. Detta är början på en spirande romans på ålderns höst mellan två gamla människor som båda mist sina livspartner sedan några år tillbaka.Vi får inte bara stifta bekantskap med dessa två utan även deras barn och barnbarn. 

Boken är skriven ur olika personers perspektiv, både Elsas, Thores, men även deras barns. Vissa av dem gillar jag och vissa är mindre trevliga, ja rent av så elaka, idiotiska och självcentrerade så man skulle vilja ge dem en käftsmäll om man kunde. Vi får höra om den fina romansen på ålderns höst, men även om problem som alkoholism, otrohet, ekonomiska bekymmer och mycket annat. Man stöter även på fördomar bland karaktärerna, både gällande kärlek bland äldre och homosexualitet.

Upplägget är riktigt bra och boken är välskriven och lättläst. Man får både romans, men även en jättestor dos humor. Men jag måste säga att trots att jag stör mig så otroligt på vissa karaktärers beteende så tycker jag ändå att detta är en väldigt underhållande och gullig berättelse.

Baksidestext: Elsa och Thore, 81 år gamla, träffas på en bridgeklubb och blir otroligt förälskade. Ingen av dem hade kunnat ana att de skulle få uppleva kärlek igen så sent i livet. Det känns så härligt, men inte alla ser med blida ögon på deras oväntade förhållande. Hemligheter, girighet och avundsjuka gror i deras respektive familjer. Barn och barnbarn, svärdöttrar och svärsöner, alla verkar ha sina egna motiv att sätta käpparna i hjulet för dem.
   När Elsa och Thore bjuder sina familjer på förlovningsfest i skärgården, ställs situationen på sin spets. Och allt - precis ALLT - som inte får hända händer.


Betyg: 4 / 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar