söndag 26 mars 2017

Den gode lögnaren


Titel: Den gode lögnaren
Författare: Nicholas Searle
Översättare: Boel Unnerstad
Bokförlag: LB
Format: Inbunden
Tryckt: 2016
Antal sidor: 319
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Tack till Louise Bäckelin Förlag!

Fick denna spänningsroman för ett tag sedan och nu är den läst. Den gode lögnaren är  Nicholas Searles debutroman. Han har tidigare arbetat med som statstjänsteman med säkerhetsfrågor både i England och i Nya Zeeland.

Så här står det om handlingen:

"Han är en man som har ljugit i hela sitt liv. Svindlaren Roy Courtnay, drygt åttio år gammal, bor i en engelsk förort och står inför sitt livs största kupp: Han ska förföra den rika änkan Betty, som han fått kontakt med via en dejtingsida, för att lura åt sig hennes pengar.
Men vem är Roy Courtnay? Vad har han tvingats gå igenom för att klara av att leva med alla sina lögner? Och varför tycks Betty vara så villig att bli hans nästa offer?
Steg för steg börjar historien nystas upp, i en psykologisk thriller som tar sin början i Berlin 1938 och sträcker sig över nästan ett sekel, en tid med inslag av ofattbar ondska, kraftfullt motstånd och anmärkningsvärd godhet."


Boken utspelar sig både i nutid där den drygt 80-åriga Roy skall göra en sista kupp. Samtidigt får vi massor med tillbakablickar både ur Roys och ur Bettys synvinkel ända tillbaka till tiden kring andra världskriget. Tycker att boken känns välskriven och det fungerar att man hoppar i tiden utan att det blir för rörigt. Kände ganska tidigt i boken att jag förstod lite åt vilket håll det hela lutade, men när jag kom till slutet så var det nära men ändå inte riktigt som jag trott, vilket överraskade. Boken var riktigt okej, men jag hade nog tyvärr väntat mig ännu mer.

Betyg: 3,5 / 5

Läst i Boktolvan 2017

2 kommentarer:

  1. Den har jag stående här bredvid mig och jag borde nog läsa den snart :)

    SvaraRadera
  2. Den står fint här och väntar, ingen bladvändare då?

    SvaraRadera