måndag 8 maj 2017

Italienska nätter


Titel: Italienska nätter
Författare: Katherine Webb
Översättare: Annika Sundberg
Bokförlag: Historiska Media
Format: Inbunden
Tryckt: 2017
Antal sidor: 471
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Vill tacka Historiska Media för boken! 

Jag har läst två böcker tidigare av Katherine Webb, två böcker som jag gillat oerhört mycket, så naturligtvis ville jag även läsa Italienska nätter. Att boken utspelar sig i Italien verkade intressant.

Så här står det om boken:

"Året är 1921. Unga, osäkra Clare Kingsley reser genom södra Italiens brända landskap på väg till den lilla staden Gioia del Colle. Här ska hon tillbringa sommaren med sin make, som arbetar för den nyrike markägaren Leandro Cardetta.

När Clare stiger av tåget drabbas hon genast av onda aningar. I den lilla staden råder en laddad stämning, och borton Leandros luxuösa villa har spänningen nått bristningsgränsen. Stadens fattiga arbetare söker desperat efter arbete och mat, många av dem är veteraner från första världskriget. En av dem är Ettore. Då Clares och Ettores vägar korsas försvinner hennes hemlängtan i ett slag.

Innan sommaren är slut kommer hjärtan att krossas, våldsam fiendeskap gro och omtumlande sanningar att avslöjas. Och Clare kommer att lära sig en läxa för livet ..."


---

De två tidigare böckerna av Katerine Webb som jag läst har jag blivit uppslukad av från första sidan. Men så blev det inte med Italienska nätter. Det tog faktiskt lite längre tid för mig att komma in i denna berättelse, men efter ett tag kände jag att det släppte och då var resten av boken fantastiskt bra. 
   Denna bok utspelar sig i södra Italien i början av 1920-talet. Det är en mindre ort där skillnaderna är stora mellan de rika landägarna och de fattiga bönderna. Det är så intressant att följa de stridigheter som klassklyftorna medför. 
  Vi får följa den unga engelska kvinnan Clare som blir ditkallad eftersom hennes make arbetar för en av de rika landägarna. Vi får följa hennes sommar här både på gott och ont. Hon hinner under sin vistelse blir våldsamt förälskad i lantarbetaren Ettore. Det här är en så känslosam och fin förälskelse mellan två människor som inte känner sig till freds med tillvaron. 
   Men sommaren innehåller även flera tragiska händelser.
   Även om boken kändes lite trög i början så är det ändå en bok som jag varmt rekommenderar. Webb skriver med ett fint, målande språk. Miljöbeskrivningarna är fantastisk och hon bygger upp karaktärer som man känner för på det ena eller andra sättet. Ser fram emot att läsa mer av denna författarinnan.


Betyg: 4 / 5

Läst i Jordenruntläsning 2017



1 kommentar:

  1. Åh, gillar böcker som utspelar sig i Italien så den här ska jag definitivt spana in!

    SvaraRadera