torsdag 1 juni 2017

Ärren vi bär


Titel: Ärren vi bär
Författare: Caroline Engvall
Bokförlag: Kalla Kulor
Format: PDF
Utgiven: 2017
Antal sidor: 311(fysisk bok)
Finna att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Vill tacka Kalla Kulor förlag för boken!

Caroline Engvall är författare och journalist och hon jobbar med och driver frågor angående barn som far illa och barn som utnyttjas sexuellt. Jag har tidigare läst några av hennes böcker vilka är intressanta, gripande, fruktansvärda men ack så viktiga. När jag hörde att Engvall skulle ge ut Ärren vi bär, en bok på samma ämne men skriven i romanformat så kände jag att jag ville läsa den. Detta skall bli en trilogi som kommer att följa polisen Ulrika Stenhammar och den unga journalisten Lovisa Ling.

Så här står det om handlingen:

"Runt om i Stockholm hittas unga flickor döda. Citypolisens Ulrika Stenhammar har just kommit tillbaka från en sjukskrivning och får i uppdrag att utreda dödsfallen som vid en första anblick liknar självmord. Samtidigt blir journaliststjärnskottet Lovisa Ling dödshotad för sina provocerande artiklar om flyktingkrisen och mäns våld mot kvinnor. Tillsammans lägger Ulrika och Lovisa ett pussel som ingen annan vill se: flickorna har inte begått självmord av egen vilja. Men Lovisa bär på egna hemligheter, och när hon och Ulrika tar upp jakten på den hänsynslösa förövaren hamnar hon snart i en situation som kan kosta henne livet."

---

Detta var en oerhört jobbig roman att ta sig igenom, absolut inte på grund av att den var dålig utan på grund av ämnet. Som ni kan se ovan så handlar boken om en polisutredning angående en grupp män som satt i system att söka upp unga sårbara flickor som sedan används som sexslavar. De görs beroende av männen, de tvingas till massor med fruktansvärda handlingar och de drivs till självmord.

Det finns så många hemska beskrivningar i den här boken så man måste stanna upp och andas. När man läser om hur dessa sårbara flickor söks upp via internet så känner jag mig så frustrerad, arg och förtvivlad. Jag tror att jag reagerar oerhört starkt bl.a. för att jag har två barnbarn som är flickor och just i denna åldern. Funderar på hur man skulle reagera om något sådant hände dem.

Men all fokus ligger inte på övergreppen, utan man får även följa med i utredningsarbetet och hur man sakta men säkert kommer saker på spåren. Tycker att man lär känna karaktärerna Ulrika och Lovisa väldigt bra i denna bok, så det skall bli spännande att läsa fortsättningen när den kommer.

Sammanfattningsvis så tycker jag att det här är en spännande, gripande och ruskig berättelse som känns otroligt trovärdig. Jag tycker att det är så bra att det finns författare som vågar skriva om dessa frågor, för det är så otroligt viktigt att vi blir medvetna om att det här förekommer i verkliga livet, och det här är något som vi måste få stopp på till varje pris.


Betyg: 4,5 / 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar