torsdag 22 juni 2017

Hett i hyllan #97


Torsdag och snart midsommarhelg. Vädret ser ju inte så lovande ut, men vad gör man. Hos Bokföring enligt Monika så är det som vanligt dags för Hett i hyllan. Där skall vi dela med oss av de där böckerna som stått i eviga tider och samlat damm i bokhyllan.

Veckans bok blir Shantaram av Gregory David Roberts. Denna bok kom ut i pocketformat 2008, men jag tror inte jag köpte den förrän 2013 efter att ha hört jättemycket gott om den. Den står som sagt fortfarande i bokhyllan. Varför vet jag inte för jag tror att det är en bok för mig. Kan nog vara storleken som avskräcker. Har nu sedan ett tag tillbaka även uppföljaren så det är verkligen hög tid att jag läser den.

Så här står det om handlingen:

"I början av 1980-talet begick australiensaren Gregory David Roberts en rad väpnade rån för att bekosta sitt heroinmissbruk. Han åkte fast men lyckades rymma från ett av Australiens mest välbevakade fängelser. På falskt pass tog han sig sedan till Indien och anonymiteten i den myllrande miljonstaden Bombay.

Shantaram är Gregory David Roberts egen berättelse från de händelserika och omtumlande åren som förrymd fånge i Bombays undre värld. I ett av stadens slumområden öppnar han en sjukvårdsmottagning för de fattiga och nödställda. Han arbetar för maffian som pengatvättare och förfalskare av pass och han följer med maffialedaren Abdel Khader Khan till Afghanistan för att förse mujaheddin med vapen i kampen mot ryssarna. Han kastas i indiskt fängelse och får utstå tortyr och svält. I den grönögda mystiska Karla möter han kärleken."



5 kommentarer:

  1. Shantaram jag... Början var helt suverän och slutet var också bra, men mittendelen hade jag gärna varit utan :)

    SvaraRadera
  2. Jag säger som Boklysten, jag älskade den.

    SvaraRadera
  3. Jeg har også denne boken stående ulest i bokhylla. Har en vennine som liker denne svært godt, så tror jeg også må gi den en sjanse :)
    - Siri

    SvaraRadera
  4. Jag älskade den också ��

    SvaraRadera