onsdag 21 juni 2017

Manglade dukar och vikta servetter


Titel: Manglade dukar och vikta servetter
Författare: Ewa Klingberg
Bokförlag: Historiska Media
Format: Inbunden
Tryckt: 2017
Antal sidor: 358
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Vill tacka Ewa Klingberg och Historiska Media för boken!

För ett tag sedan lade författaren Ewa Klingberg ut en fråga om några var intresserade att läsa hennes nya bok Manglade dukar och vikta servetter. Tyckte då att handlingen verkade trevlig, titeln lockade och omslaget till boken såg jättetrevligt ut så jag tackade ja till att läsa den.

Så här står det på baksidan av boken:

Utan att riktigt förstå hur det gått till har Felicia blivit med hus. Inte en vanlig villa, utan en stor fastighet med hyresgäster som behöver än det ena, än det andra. Dessutom står en tom lägenhet och väntar på hennes omsorger, samtidigt som saldot på bankkontot är oroväckande nära noll. Felicia vet inte i vilken ände hon skall börja.
   När Felicia möter den attraktive antikhandlaren Jonathan som vill fylla  lägenheten med möbler låter hon sig dras med. Felicias ensamhet blir med ens ett virrvarr av nya bekantskaper, de gamla väggarna får nytt liv och hennes frusna järta tinar upp. Men hur ska hon hantera en kärlek som är omöjlig redan från början? Och vilken historia gömmer sig i det gamla skåpets lönnfack? 

---

När jag började läsa den här boken så kände jag direkt att detta var något som skulle passa mig. Språket kändes mysigt och jag anade snabbt att även berättelserna skulle vara något för mig. Ja jag skriver berättelserna eftersom boken innehåller två parallella berättelser.
   Den ena utspelar sig i nutid. Den handlar om Felicia som nyss blivit ensamstående och helt plötsligt står som ägare till en hyresfastighet och en tom lägenhet. Hon kommer att få hjälp av en antikvitetshandlare att fylla sin lägenhet med gamla möbler. Hon lär samtidigt känna hyresgästerna i sitt hus.
   Den andra berättelsen börjar år 1961 och handlar om den unga Nanny, som arbetar i en rik familj i Karlshamn. Hennes berättelse får man följa ända fram till andra världskriget.

Förstod när jag läste boken att de två berättelserna skulle knytas samman på något vis, men jag kunde inte gissa mig till på vilket sätt förrän på slutet och det var verkligen bra.
Boken hade verkligen den där mysiga feelgoodkänslan som jag hoppats på. Där fanns kärlek, vänskap, mysiga miljöer. Gillar speciellt mycket att det handlar om inredning och då inredning med gamla prylar. Tycker att författarinnan lyckat få till känslan av gamla tider när hon skrev bitarna som handlar om Nanny. Ja jag gillar verkligen helheten väldigt mycket och ser så mycket fram emot att läsa mer av Ewa Klingberg. Har förstått att det skall komma en uppföljare till denna bok och det skall bli så kul.


Betyg: 4 / 5


2 kommentarer:

  1. Jättemycket tack för den fina recensionen. Så roligt att du tycker om boken.

    SvaraRadera