tisdag 22 augusti 2017

Allt jag önskade


Titel: Allt jag önskade
Författare: Lucy Dillon
Översättare: Ann Björkhem
Bokförlag: Forum
Format: Inbunden
Tryckt: 2017
Antal sidor: 439
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Tack till Bokförlaget Forum för boken!

Allt jag önskade är Lucy Dillons senaste bok. Har läst några av hennes tidigare böcker vilka jag har tyckt varit mysiga, så därför var jag nyfiken på att läsa denna.

Så här står det om handlingen:

"Caitlins liv är en enda röra. Hon är gift med en man som alla gillar, men äktenskapet knakar i fogarna och hennes självkänsla är i botten. Den enda lösningen verkar vara att separera. Men när pappa flyttar hemifrån slutar deras fyraåriga dotter Nancy att prata. Hon, deras lilla solstråle, som alltid brukade prata oavbrutet är helt förändrad.

Nancys faster, Eva, har nyligen blivit änka. Nu tvingas hon gå vidare utan sin man – och utan att ha förverkligat drömmarna som hon givit upp för hans skull. Hon känner sig ensam, men hennes två livliga mopsar är en tröst i sorgen.

När Eva går med på att låta Nancy komma och bo hemma hos henne ett par gånger i månaden förändras tillvaron för alla inblandade. Både Caitlin och Eva ser plötsligt sina äktenskap i ett nytt ljus – och de upptäcker vad de själva egentligen innerst inne vill."


---

Det här var en trevlig och hjärtvärmande berättelse. Båda kvinnorna i boken, Caitlin och Eva befinner sig vid ett vägsjäl i livet då de ser tillbaka på vad som har varit och måste bestämma hur de skall gå vidare med sina liv. Caitlin och även hennes exman, är nog de karaktärer i boken som jag stör mig mest på. De känns många gånger väldigt egoistiska. Eva däremot känns mer varm ju mer man kommer henne inpå livet, även om hon är otroligt osäker på sig själv i vissa situationer. Barnen är de som man fäster sig mest vid. Lilla Nancy som slutar prata är en så fin liten person och storebror är både livlig och otroligt rolig. Relationen som uppstår mellan barnen, faster Eva och fasters två hundar är så fin. Kan inte tycka annat än att berättelsen är både fin, underhållande och tänkvärd. Helt klart läsvärd.


Betyg: 4 / 5

2 kommentarer:

  1. Jag har också läst några av Dillons böcker men kan absolut tänka mig fler. Denna har jag inte hunnit med än!

    SvaraRadera
  2. Den här vill jag läsa! Man blir så glad av Dillons böcker tycker jag.. :)

    SvaraRadera