söndag 24 september 2017

Doktor Glas


Titel: Doktor Glas
Författare: Hjalmar Söderberg
Format: E-bok
Utgiven: 1905
Hämtad från: Litteraturbanken.se
Antal sidor: 155(fysisk bok) 
Finns bla. att köpa i nyare format hos: Adlibris | Bokus

Doktor Glas av Hjalmar Söderberg hämtade jag hem från Litteraturbanken för ett bra tag sedan och inte blev den läst. Men nu så blev den turligt nog månadens bok att läsa i bokcirkeln jag är med i på Facebook. Är glad att det blev av.

Så här står det om boken:

"Doktor Glas, en roman i dagboksform som utkom första gången 1905, är inte bara ett av Hjalmar Söderbergs främsta verk, utan också en av de klassiska romanerna i svensk litteratur. Doktor Glas förälskar sig i den unga vackra Helga, som är fast i ett hopplöst, kärlekslöst äktenskap med den motbjudande pastor Gregorius. Helga vänder sig till doktor Glas för att få hjälp och alltmer aktivt förbereder han lösningen."

---

Detta är en berättelse om den ensamme läkaren Doktor Glas och hans liv i Stockholm i början på 1900-talet. Mycket av berättelsen handlar om doktorns tankar och känslor, om kärlek och depression. Två andra karaktärer som figurerar är den osympatiske pastorn Gregorius samt hans hustru Helga. Dessa två har stora problem i sitt förhållande och Helga är olycklig. Detta leder till att Doktor Glas börjar fundera över hur han kan hjälpa till.

Boken är skriven med gammal svenska, vilket jag ofta kan tycka är jobbigt. Men inte i denna bok. Författaren skrev med så fint och klangfullt språk så jag tyckte att det trots gammal stavning flöt på jättebra. Gillar Söderbergs människobeskrivningar. Man kunde nästan se karaktärerna framför sig.  Hela berättelsen är känslosam och intressant. Gillar den riktigt mycket.


Betyg: 3 / 5

4 kommentarer:

  1. Den är inte dum alls. Jag skulle även vilja läsa Bengt Ohlssons Gregorius, där man får läsa pastor Gregorius version av händelseförloppet.

    SvaraRadera
  2. Den gillade jag också när jag läste den på gymnasiet!

    SvaraRadera
  3. Den är bra, men lite svår ibland ändå tycker jag. Jag vill minnas att jag tog rätt lång tid på mig att läsa den, bara några sidor åt gången. Men det kanske är bästa sättet att smälta Dr Glas.

    SvaraRadera