söndag 17 september 2017

En smakebit på söndag - Doktor Glas


Så här på söndagskvällen så tänker jag delta i En smakebit på söndag som den norska bloggen Flukten fra virkeligheten håller i. Här skall vi dela med oss en smakbit ur boken vi för närvarande läser. Min smakbit kommer från Doktor Glas av Hjalmar Söderberg och den låter så här:

"Ja åren gingo, och lifvet drog mig förbi. Jag verkar i mitt kall. Människorna komma till mig med sina sjukdomar, alla sorter, och jag kurerar dem så godt jag kan. Några blir friska, andra dö, de flesta släpa sig vidare med sina krämpor. Jag gör inga underkurer; en och annan, som jag icke har kunnat hjälpa, har vändt sig från mig till kloka gubbar och till notoriska charlataner, och blifvit frisk. Men jag tror att man anser mig för en samvetsgrann och försiktig läkare. Snart är jag väl den typiske husläkaren, han med den stora erfarenheten och den lugna, förtroendeväckande blicken. Människorna skulle kanske ha mindre förtroende för mig om de visste hur illa jag sofver."



8 kommentarer:

  1. Jag tro inte jag skulle orka läsa den, jobbigt med den gamla stavningen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde också att det skulle vara jobbigt, men det känns mycket lättsammare än jag föreställt mig.

      Radera
  2. en bok jag vill läsa, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Tyckte så bra om denna! Gillat det mesta jag läst av Hjalmar Söderberg. Bra vald smakbit, tack för den! :)

    SvaraRadera
  4. Jag har inte läst den än men den finns på plattan

    SvaraRadera
  5. den boken har en läst några gånger. kursbok om jag inte minns fel. tack för smakebiten och påminnelsen

    SvaraRadera
  6. Den har jag läst en gång i tiden. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Åh Doktor Glas, har läst och sett den som teater, jättebra! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera