tisdag 26 september 2017

Tematrio - Starka känslor


Åter dags för Tematrion hos Lyrans Noblesser. Denna veckan skall vi:

Berätta om tre böcker som innehåller och/eller väcker starka känslor hos dig!

1. Mocka av Tatiana de Rosnay. Boken utspelar sig i Paris och den handlar om ett par som har två barn. En helt vanlig onsdag så blir deras son påkörd av en bilist som smiter från platsen. Sonen faller i koma och polisutredningen går alldeles för segt. Det här med sonen som ligger svårt sjuk väckte starka känslor och igenkänning hos mig. Kunde relatera till föräldrarnas förtvivlan eftersom jag mindes hur jag själv kände det när min son låg nersövd i flera veckor efter en hjärnblödning.

2. Ärren vi bär av Caroline Engvall. Detta är en bok som väcker både sorg, avsky och ilska. Boken handlar om unga flickor som man tror begått självmord. Boken bygger till stor del på verkliga händelser och handlar om sexuellt utnyttjande av unga flickor.

3. Elisabeth är försvunnen av Emma Healey är en fin, rörande och sorglig bok som handlar om 80-åriga Maud och hennes dotter. Maud har börjat få problem med minnet. Ibland känner hon inte igen sin dotter, hon glömmer bort var hon just håller på med och hon undrar vad en lapp där det står Elizabeth är försvunnen kan betyda. Samtidigt som Maud försöker komma på var Elizabeth är så dyker minnen från det förgångna upp, minnen från hennes storasysters försvinnande.



8 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Ärren vi bär vill jag ju läsa någon gång.

    SvaraRadera
  3. Mocka vill jag läsa. Elizabeth är försvunnen har jag köpt på engelska men inte läst än.

    SvaraRadera
  4. Intressanta tips. Både Engvall och Healey har jag funderat på att läsa.

    SvaraRadera
  5. Jag har inte läst någon av dem, kände knappt till dem heller, men jag måste säga att du får alla tre att låta som böcker jag vill läsa! Tack. De låter läsvärda allihop.

    SvaraRadera
  6. Inte läst någon av dessa. Tack för tips!

    SvaraRadera
  7. hemskt för en förälder när något händer barnen! alla tre böckerna låter läsvärda

    SvaraRadera