torsdag 26 oktober 2017

Ödets timma


Titel: Ödets timma
Serie: Warriors - Första profetian  #6
Författare: Erin Hunter
Översättare: Lena Olsson
Bokförlag: Bokfabriken
Format: Kartonnage
Utgiven: 2017
Antal sidor: 358
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON

Ödets timma av Erin Hunter är den avslutande delen i Warriors-seriens första svit.

Så här står det om handlingen: 

"ENDAST ELD KAN RÄDDA VÅR KLAN.

Det är förändring i luften. Eldhjärta nås av en mystisk profetia: Fyra blir två. Lejon och Tiger kommer att mötas i strid, och blod kommer att regera skogen. Vad vill Stjärnklanen säga honom? Kan det verkligen vara meningen att klanerna inte längre ska leva enligt lagarna som deras förfäder en gång stiftat?

Tigerstjärnas aldrig sinande makthunger sätter alla skogens regler på spel och en ofrånkomlig slutstrid närmar sig. Kommer Eldhjärta kunna rädda Åskklanen i denna ödets timma?"


---

Ja med denna bok utläst så var jag alltså framme vid slutet av Warriors-serien första svit. Detta är ju som jag skrivit tidigare en ungdomsserie som handlar om hur huskatten Rost genom sin nyfikenhet flyttar ut i skogen och börjar leva tillsammans med Åskklanen, en av de fyra kattklanerna som lever i skogen. Det är en otroligt trevlig serie då vi får följa massor med kattkaraktärer i deras liv i skogen. Kände mig först tveksam att läsa serien, men jag har inte ångrat för en sekund att jag tog upp dessa böcker för de är så otrolig charmiga. 

Även i Ödets timma så händer det saker hela tiden, både sorgliga, skrämmande och roliga. Handlingen är inte förutsägbar utan det händer sådant som man inte förväntat sig hela tiden. Tycker att karaktärerna har utvecklats så mycket under seriens gång. När man läser denna liksom de tidigare så flyger bara sidorna fram eftersom allt är så trevligt skrivet. Är så imponerad av hela serien. Man har verkligen lyckats med både storyn, världsbygget och karaktärerna och det håller hela vägen. Är så glad att det inte är slut här utan att jag kommer att kunna fortsätta att läsa om denna kattvärld i nästa svit. Som tur är så ligger boken redan och väntar på mig här hemma.


Betyg: 4,5 / 5



1 kommentar: