torsdag 23 november 2017

Mannen som lekte med dockor


Titel: Mannen som lekte med dockor
Författare: Magnus Jonsson
Serie: Hatet
Bokförlag: Modernista / LB
Format: Inbunden
Tryckt: 2016
Antal sidor: 396
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Tack till Modernista och LB Förlag för boken!

Mannen som lekte med dockor är Magnus Jonssons debutbok och även första delen i hans HATET-trilogi. Fick boken för ett bra tag sedan som en överraskning i brevlådan och nu äntligen har jag läst den.

Så här står det om handlingen:

"Krypteringsexperten Linn Ståhl arbetar med sin doktorsavhandling på KTH när kriminalpolisen hör av sig och ber om hjälp med en utredning av ett makabert mord. En ung kvinna har hittats mördad i sin lägenhet på Södermalm i Stockholm och omsorgsfullst styrts ut som en porslinsdocka.
   Linn har varit medlem i Antifascistisk aktion - en organisation som är svartlistad av Säpo - och är tidigare dömd för brott mot rikets säkerhet. Så det är under ömsesidig misstänksamhet som hon börjar arbeta tillsammans med kriminalpoliserna Rickard Stenlander och Erik Svensson.
   Samtidigt som mördaren gäckar polisen vinner högerextrema krafter ny teräng i Sverige. Frågan är om Linn och polisen alls drivs av samma motiv..."

---

Detta var en riktigt bra deckare. Gillade språket och tyckte att det var bra driv i storyn. Boken kändes definitivt inte som en debutbok. Stockholmsmiljöer och det faktum att huvudkaraktären ägnar sig åt modern teknik lockade. Storyn var väldigt spännande. Man fick till stor del följa jakten på mördaren, vilket var intressant. Jakten ledde in på lite sidospår som också blev väldigt intressanta och spännande. Sedan så var jag var under stor del av boken ganska säker på att jag visst vem som var den skyldige, men ack vad jag bedrog mig. Det var inte alls som jag trodde. Gillar verkligen när böcker överraskar på slutet. Nu är jag supersugen på att läsa bok två, som jag har liggande här hemma. Hoppas att det blir ganska snart.


Betyg: 4 / 5

Läst i hyllvärmarutmaning 2017

2 kommentarer:

  1. Har varit lite nyfiken på den här :)

    SvaraRadera
  2. Jag gillade den här och ska snart börja läsa andra boken :)

    SvaraRadera