torsdag 7 december 2017

Hett i hyllan #121


Nu så här på torsdagen så är det åter dags att plocka fram och damma av någon bok som stått väldigt länge och samlat damm i bokhyllan. Det är Bokföring enligt Monika som håller i detta varje vecka.

Veckans bok hos mig blir Fyrtio dagar utan skugga av Oliver Truc. Köpte denna när den precis kommit ut i pocket för ett par år sedan eftersom jag tycker att det är intressant med böcker som utspelar sig långt uppe i norr i samernas land. Tyvärr så har boken blivit stående trots att den verkar intressant. Absolut dags att läsa den snart.

Så här står det om handlingen:

"Kautokeino, Lappland. Polarnatt och iskallt. Snart ska solen stiga igen, efter fyrtio dagars mörker. En flera hundra år gammal trumma har nyligen återlämnats till ett museum och det sägs att trummans kraft kan hjälpa nåjder - samernas schamaner att kommunicera med de döda. Under mörkrets sista timmar stjäls trumman.

Kort därefter hittas en renägare mördad med öronen avskurna. Klemet och Nina på norska Renpolisen tror att det finns en koppling mellan stölden och mordet.

Det står snart klart att inte alla vill att deras efterforskningar ska lyckas. Och de möter kyla och motstånd från både natur och människor innan de kan ta upp jakten på en mördare."




4 kommentarer:

  1. Den har jag läst och jag tyckte den var bra.

    SvaraRadera
  2. De sägs vara bra men jag har inte läst den.

    SvaraRadera
  3. Den har jag faktiskt också i hyllan, oläst :o

    SvaraRadera
  4. Den tyckte jag väldigt bra om! :)

    SvaraRadera