söndag 7 januari 2018

En smakebit på söndag


Ja då var det första söndagen i januari. Skall som vanligt delta i smakbiten. Det är för närvarande bloggen Betraktninger som håller i denna utmaning som innebär att vi skall dela med oss en smakbit ur boken vi för närvarande läser.

Boken jag precis börjat med heter Mot den glittrande snön vid världens ände och den är skriven av Eowyn Ivey. Så här börjar den:

"Att Mr Joshua Sloan
 Utställningsintendent
 Alpines historiska museum
 Alpine, Alaska

Mr Sloan,
Jag förvarnade er om att jag är en envis gammal man. I de här kartongerna finns dokumenten som jag berättade om, brev och dagboksanteckningar från expeditionen genom Alaska som min gammelfarbror deltog i  1885. Jag vet att ni sa att ni inte hade möjlighet att ta emot dem, men jag skickar dem ändå. Ni kommer att ändra er när ni väl ha läst igenom allt detta. Sanningen är att jag inte just har något val. Jag fick aldrig några egna barn, och alla andra släktingar är döda. När även jag har lämnat jordelivet kommer dessa dokument att kastas tillsammans med allt annat. Under större delen av mitt liv har de legat nedpackade i koffertar och lådor, och de börjar bli medfarna. Det vore synd om de alldeles gick förlorade."


6 kommentarer:

  1. Den här står i min hylla och väntar :)
    Tack för smakbiten - och påminnelsen!

    SvaraRadera
  2. Den här är jag lite nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbit som väckte intresse. :)

    SvaraRadera
  4. den står på min önskelista. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  5. Jeg kjente igjen navnet på forfatteren, men kunne ikke huske fra hvor før jeg kom på boken Snøbarnet. Den likte jeg veldig godt, så jeg må skrive ned denne og.
    Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvaraRadera