måndag 19 februari 2018

Övertalning


Titel: Övertalning
Författare: Jane Austen
Översättare: Maria Ekman
Bokförlag: Albert Bonniers
Format: Storpocket
Tryckt: 2013
Antal sidor: 337
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus

Nu har jag läst Övertalning av Jane Austen och jag är så snopen att jag gillade den riktigt mycket. Har nämligen tidigare försökt mig på en bok av författarinnan som jag avslutade utan att ha läst ut den.

Så här står det om handlingen:

"Anne Elliott och kapten Frederick Wentworth möttes och förälskade sig när de var mycket unga, men skildes åt av beskäftiga släktingar. När de många år senare möts igen måste de ifrågasätta och övervinna de förutfattade meningar som en gång drev dem isär."

---

Jag har som sagt tidigare försökt mig på Austen och det har inte riktigt klickat, men Övertalning var verkligen en charmerande berättelse om Anne som börjar närma sig 30 och fortfarande är ogift. Hon har fortfarande inte glömt sin ungdomskärlek som hon tvingades att bryta med eftersom han inte var fin nog åt hennes familj. Nu i vuxen ålder möts de igen. Vi får följa dessa två och även ta del av hur de rika och fina människorna levde på den tiden. Berättelsen är jättecharmig och jag fastnar direkt för Anne som karaktär. Kan verkligen varmt rekommendera denna mysiga klassiker.


Betyg: 4 / 5

4 kommentarer:

  1. Vad kul att du blev positivt överraskad!

    SvaraRadera
  2. Jag försökte också läsa Austen tidigare utan att riktigt gilla (Stolthet och fördom var det då), men gjorde ett nytt försök med Emma nyss och den gillade jag! Är mycket sugen på Övertalning, och i just dendär utgåvan. Har Emma i samma :) Roligt när man kan bli positivt överraskad. Det gäller ibland att läsa utan stora förväntningar tror jag.

    SvaraRadera
  3. denna har jag fortfarande oläst i min bokhylla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Austen har humor som inte kommit fram i de tidiga översättningarna.

      Radera