lördag 15 mars 2014

Bokbloggsjerka 14 - 17 mars


Oj vad veckorna springer iväg. Halva mars har redan gått. Nu är det fullt upp på vardagarna då jag åker mellan Borås och Sahlgrenska i Göteborg för strålbehandling. Bara tre veckor kvar, sedan blir det lugnt på den fronten igen.

Denna veckas fråga hos Annika lyder:

Do readers have to be collectors?

Det enkla svaret på frågan är så klart nej!! Men ack så svårt det är att låta bli att vilja äga sina böcker. Jag köper på mig alldeles för många, både via internethandel, bokaffärer och på loppisar och förr var jag med i bokklubbar. Kan bara inte låta bli. Men dessvärre kan jag inte spara alla, till det har jag inte tillräckligt med utrymme. Vissa författare och böcker vill jag absolut ha kvar, men resten av de lästa böckerna ger jag bort till min kära mor och dotter, barnbarn samt ett par grannar, ja helt enkelt till personer som jag vet också älskar att läsa. Men jag har även genom åren sålt till antikvariat och mängder har hamnat i källaren, så många att jag till slut fick slänga några. Här är några exempel på författare där jag samlar på böcker: Elizabeth George, Michael Connelly, Liza Marklund, Jan Guillou, Leif GW Persson, Henning Mankell, Jan Mårtenson, Thomas Bodström, Johan Theorin, Jens Lapidus, Dan Brown och John Grisham. Det finns nog några till som jag i hastigheten glömde. Men hade jag haft utrymme och möjlighet så hade jag med säkerhet haft kvar allt jag köper!!

Sedan får jag ju inte glömma Tommy. Han samlar på så mycket som möjligt som har med Kalle Anka & Co att göra. Just nu har han börjat köpa samlarutgåvor. Dessutom har han ganska många av Stephen King böcker på svenska.

Denna veckan har Annika dessutom en utlottning av bokaskar från Nillas Handlesbod. Om jag vinner skulle jag vilja ha den Stora med blomma!

14 kommentarer:

  1. Jag köper också för mycket böcker. Det finns ju så många spännande titlar som lockar.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är verkligen svårt. Få lyckas....:)

    SvaraRadera
  3. anglofil som jag är, har jag många engelska författare och klassiker.

    SvaraRadera
  4. Usch va jobbigt med strålbehandling, det kan man må skit utav.
    Jag samlar med på böcker.
    Mia

    SvaraRadera
  5. Sälja till antikvariat har jag aldrig provat! Ofta ställer jag bara ner böcker i soprummet. Några hamnar i readcycling-tunnan på biblioteket men mitt lokala bibliotek har slutat med den.

    SvaraRadera
  6. Så länge man är överens så kan man ju samla tillsammans :-)

    SvaraRadera
  7. Om man har en författare man gillar är det nog lätt hänt att man vill ha alla böcker av den, jag kan också känna så.
    Strålbehandling lät tufft, hoppas det går bra för dig :)

    SvaraRadera
  8. Jag har nog kommit till den punkt där jag borde rensa ur mer än vad jag gör. Men det är ju så svårt...

    SvaraRadera
  9. Vissa författare vill man bara ha allt av :)

    SvaraRadera
  10. Jag är definitivt en samlare, det är nästan en besatthet. Men det behöver en inte vara, det är ju mer ekonomiskt att låna på bibliotek eller sälja böckerna vidare, och väldigt trevligt att skänka sina böcker till andra...

    SvaraRadera
  11. Köper också alldeles för mycket böcker. Och jag har extremt svårt för att skilja mig från dem...

    SvaraRadera
  12. Visst är det svårt att inte fylla hyllorna ;)

    SvaraRadera
  13. Har till slut äntligen slutat att köpa alla böcker jag ser, känns som en befrielse :)

    Hoppas verkligen att strålbehandlingen går bra!

    SvaraRadera
  14. Själv är jag ingen samlare, men hyllorna fylls på ändå.. Mystiskt! ;)

    SvaraRadera