torsdag 25 juni 2015

Dödssynden


Titel: Dödssynden(To kill a Mockingbird)
Författare: Harper Lee
Bokförlag: Albert Bonniers
Format: Pocket
Tryckt: 2011
Antal sidor: 284
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus

Nu har jag läst Dödssynden(To kill a Mockingbird) Av Harper Lee. Detta är en modern klassiker och den utkom för första gången 1960. Detta var författarinnans debutroman, och hon skrev aldrig någon mer förrän nu. I år utkommer hon med en ny bok. Skall bli spännande.

Dödssynden utspelar sig i Maycomb i den amerikanska Södern och det är 1930-tal. Berättarrösten är den unga flickan Scout Finch. Hon lever i staden tillsammans med sin bror Jem, deras far Atticus som är försvarsadvokat och deras svarta hembiträde Calpurnia. När berättelsen börjar är Scout endast sju år. Hon berättar om familjen, om skolan, vänner, den underliga grannen Boo Radley en man som inte varit ute på många år. Men framför allt berättar hon om händelsen som rev upp många känslor i staden, det var då hennes far åtog sig att försvara en svart man som anklagats för våldtäkt mot en vit ung kvinna. Här ser man klart de rasmotsättningar som förekom och de fördomar som människor hade, och boken berättar om hur elaka och trångsynta vi människor kan vara.

Om jag inte har fel så ligger en verklig händelse till grund för denna berättelse. Jag tycker att berättelser som denna är viktiga att berätta och det var oerhört intressant och tankeväckande läsning, speciellt med tanke på att inte så mycket har förändrat sedan dess. Boken känns lika viktigt och aktuell fortfarande.

Författarinnan har lyckats levandegöra karaktärerna på ett helt förträffligt sätt och miljöbeskrivningarna är helt klockrena. Man riktigt känner stämningarna, klimatet och hur stadsbilden såg ut genom författarinnans ord. Så otroligt bra. Tempot var ganska långsamt, men det gjorde absolut inget, för jag kände ändå att man behövde stanna till och tänka emellanåt. Absolut en läsvärd bok.

Baksidestext: Lilla nioåriga Scout växer upp i amerikanska Södern i en loj småstadsidyll, när ohyggliga och dramatiska händelser vänder upp och ner på livet och hennes föreställningar. En ung svart man blir anklagad för våldtäkt på en vit kvinna, och hans chans att få en rättvis rättegång är försvinnande liten. En vit advokat tar sig an försvaret, men hatet och indignationen i det lilla samhället växer som en lavin.
   Inför Scouts oskuldsfulla ögon omstörtas den lilla sömniga staden och hon blir seende: hennes berättelse blir en anklagelse, som ingen av oss undslipper.


Betyg: -5 / 5

Läst i sommarens klassikerutmaning



2 kommentarer:

  1. Det här är en sån bok jag tänker att jag borde läsa om. Minns den bara vagt och det är nog minst 15 år sedan jag läste den första gången. Jag är ju bara så dålig på det här med omläsning. Finns så mycket nytt som lockar!

    SvaraRadera
  2. Jag läste också den här i år och älskade den.

    SvaraRadera