tisdag 1 februari 2022

Tisdagstrion: Afrika


Då är det dags att delta i tisdagstrion hos Ugglan& Boken vilket jag har missat några veckor. Denna veckan är temat Afrika och vi får tolka temat som vi vill. När jag hade valt ut tre böcker från Afrika så insåg jag att alla tre utspelar sig i Nigeria. Detta är tre böcker som jag läst och tycker otroligt mycket om.


Lila Hibiskus av Chimamanda Ngozi Adichie. Detta var första boken jag läste av författarinnan och jag blev så tagen. Boken utspelar sig i Nigeria. Den handlar om en flicka och hennes familj. Hennes far är en tidningsägare men också en tyrann som misshandlar sin fru och sina barn.

Stanna hos mig av Ayobami Adebayo. Också en bok från Nigeria denna gången från det politiskt oroliga 1980-talet. Detta är en berättelse om familj, om äktenskap och längtan efter barn.

Flickan som fick en röst av Abi Daré. Denna berättelse handlar om en fjortonårig flicka som drömmer om att få utbilda sig. Efter att mamman dör så blir hennes liv inte alls vad hon drömt om.

 

 

12 kommentarer:

  1. Lila Hibiskus skulle jag gärna vilja läsa!

    SvaraRadera
  2. Jag har Stanna hos mig och Flickan som fick en röst men olästa.🙈

    SvaraRadera
  3. jag har läst Lila hibiskus och Stannahos mig. men Flickan som fick en röst är ny för mig

    SvaraRadera
  4. Lila Hibiskus kände jag till innan. Annars tack för intressanta tips!

    SvaraRadera
  5. Jag har läst och tyckt om alla i din trio!

    SvaraRadera
  6. Stanna hos mig har jag läst. Lila Hibiscus har jag i läslistan,

    SvaraRadera
  7. Här känner jag i alla fall igen alla tre 🙂 Läst dem har jag inte.

    SvaraRadera
  8. Flickan som fick en röst låter spännande. De andra två har jag läst och tyckt mycket om.

    SvaraRadera
  9. De första två har jag läst och tyckt om. Flickan som fick en röst står i hyllan och väntar.

    SvaraRadera
  10. Flickan som fick en röst vill jag läsa! De andra två har jag läst och de var riktigt bra!

    SvaraRadera