tisdag 16 april 2013

Djävulskyssen


Titel: Djävulskyssen
Författare: Unni Lindell
Bokförlag: Piratförlaget
Band: Inbunden
Tryckt: 2013
Antal sidor: 428

Tack så mycket Piratförlaget för detta recensionsexemplar.

Har endast läst en bok av Unni Lindell tidigare och kom ihåg att jag tyckte att den var bra. Varför jag inte läst fler vet jag egentligen inte. När jag hörde talas om denna tänkte jag göra slag i saken och läsa en till för att se om det här var en författare för mig, eller ej. Djävulskyssen är som sagt en kriminalroman. Detta bådade naturligtvis gott för en älskare av denna genre.

Det här är den nionde boken om kriminalpolisen Cato Isaksen och kollegan Marian Dahle. Det som slår mig när det gäller huvudkaraktärerna är olikheterna dem emellan, Cato verkar vara ganska stabil medan Marian har problem med sig själv. Marian är dessutom väldigt envis och drar sig inte att gå utanför ramarna av vad som är tillåtet ibland. Gillar författarens sätt att väva ihop storyn. Det finns några spår här och några spår där vilket gör att det börjar klarna först i slutet på boken. Det är ett fruktansvärt driv i historien vilket gör att man helst inte vill släppa boken ifrån sig. De korta avsnitten bidrar naturligtvis också till detta.  Tycker att Lindell är bra på att beskriva det mörka och förbjudna sidorna hos sina karaktärer. Hon beskriver även miljöer på ett fantastiskt sätt.

Ja jag blev som sagt glatt överraskad. Visst kom jag ihåg att jag tyckte om förra boken av författaren som jag läste, men att hon skrev så bra som hon gjorde mindes jag inte. Fick absolut mersmak och kommer att läsa fler böcker av henne.

Baksidestext: Vivian Glenne är trettiosex år, har tre barn och sambo. Hon bor i radhus och jobbar på tvätten i köpcentret. Och hon har hemliga kärleksaffärer med andra män.
En sen kväll i juli går hon ut i växthuset bakom radhuslängan. Morgonen därpå hittas hon död.
Omedelbart finns det två misstänkta gärningsmän: mannen i grannhuset och Vivians exman - pappan till äldsta sonen - som länge bråkat med henne om pengar. 
I sin rädsla att även förlora sin pappa försöker tonårssonen rikta polisens misstankar åt ett annat håll: mot en man som förföljde Vivian i bil samma kväll som hon mördades.
Cato Isaksen, Marian Dahle och deras kollegor har ovanligt många spår att följa upp. Utredningen kring mordet är ett virrvarr av hemligheter, relationer och motiv. Plötsligt känns det som om precis alla i Vivians omgivning har något att dölja.

Boken finns att köpa på bl.a Adlibris och Bokus.

Betyg: 4 / 5
 

 

3 kommentarer:

  1. Det är härligt när man blir glatt överraskad!

    SvaraRadera
  2. Är väldigt sugen på att läsa hennes böcker.

    SvaraRadera
  3. Som jeg savner å lese krim! Jeg prioriterer det aldri, dumt kanskje. Har flere serier jeg har påbegynt.

    Jeg liker når forfattere bruker flere korte avsnitt. Det er behagelig å lese.

    SvaraRadera