måndag 8 april 2013

Hobbit - En oväntad resa


Handling: Detta är historien om resan som Bilbo Bagger ger sig ut på för att återkräva dvärgarnas kungadöme Erebor som för länge sedan erövrades av draken Smaug. Efter att ha blivit uppsökt av trollkarlen Gandalf grå befinner sig Bilbo plötsligt i en grupp bestående av tretton dvärgar som leds av den legendariske krigaren Thorin Ekensköld. Vägen mot dvärgarnas rike går över vildmarken, genom områden där orcher och troll härjar fritt. Målet för resan är Ensliga berget, men först måste de ta sig genom dvärgarnas tunnlar. Det är här Bilbo träffar den varelse som kommer att påverka resten av hans liv, Gollum. Ensam med Gollum vid stranden till en underjordisk sjö upptäcker den intet ont anande Bilbo både ett mod och en falskhet inom sig, något han inte tidigare känt. Det är också nu som Gollums skatt, ringen som besitter en oväntad kraft och makt, hamnar i Bilbos ägo. En enkel guldring som bestämmer Midgårds öde på ett sätt som Bilbo inte ens kan föreställa sig i sin livligaste fantasi.

Nu har jag äntligen sett Hobbit - En oväntad resa. Maken såg den tillsammans med barnbarnet Matilda och hennes pappa när den gick på bio. Men jag har tåligt väntat på att den skulle komma på blu-ray. Det har varit en lång väntan, men så värd den!!

Jag har ju älskat Sagan om Ringen trilogin och så klart har man stora förväntningar på Hobbit. Jag har ju även hört att vissa Tolkien-fantaster inte var så förtjust i denna första filmen, men för mig fungerar den. Jag tycker att den är vackert. Miljöerna är verkligen storslagna. Storyn håller, trots att man lagt till vissa saker som inte finns med i boken. Boken är ju inte jättelång så skall man få ihop tre filmer så får man räkna med att det blir lite extra utöver bokens handling. Men jag klagar inte. Tycker helt enkelt att filmen är lika grymt bra som de tidigare. Nu har man de två nästa att se fram emot. Skall bli så kul att se Mikael Persbrandt i sin roll.



1 kommentar:

  1. Jag tyckte om denna film, vågar nästan säga att jag gillade den mer än Sagan om ringen filmerna. Ser mycket fram emot fortsättningen.

    SvaraRadera