fredag 30 oktober 2015

Den du borde frukta


Titel: Den du borde frukta
Författare: Ingrid Elfberg
Bokförlag: Bokfabriken
Format: Inbunden
Tryckt: 2015
Antal Sidor: 397
Finns bl.a att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Tack Bokfabriken för boken!

När jag såg att Den du borde frukta av Ingrid Elfberg skulle komma blev jag otroligt nyfiken. Jag har tidigare läst författarinnans tidigare bok Tills döden skiljer oss åt, en bok som jag tyckte var otroligt intressant och vansinnigt spännande, en boks som verkligen rörde upp känslor. 

I Den du borde frukta kretsar brotten runt människor som håller på med nätdejting. Trots att det är en påhittad story så tycker jag att boken är viktig eftersom detta är något som är vanligt förekommande i dagens samhälle och där finns verkligen faror om man inte är försiktig. Om jag jämför med Elfbergs förra bok så tycker jag att denna var lite långsammare i tempot. Den var bitvis otroligt spännande, men inte så att jag satt med andan i halsen hela tiden som jag gjorde när jag läste förra boken. Hade även önskat att jag fick gå lite mer på djupet när det gäller vissa karaktärer. Men den var ändå tillräckligt bra för att jag skall läsa mer av författarinnan om hon ger ut ytterligare böcker.

Baksidestext: En välkänd företagares kropp hittas flyttande i Göra älv. Hans flotta lägenhet är tömd på allt av värde. Mordutredningen går snart in i en återvändsgränd men oväntat upptäcks märkliga likheter med andra fall där fler män har blivit plundrade och sedan försvunnit spårlöst. Alla har dejtat på nätet.
   Zoras liv vänds upp och ned när hon får sparken från sitt jobb som copywriter på en reklambyrå i Stockholm samtidigt som hennes sambo som gör slut. Hon återvänder stukad till barndomsstaden Göteborg och börjar nätdejta, men hon inser att det vid snart fyllda femtio är svårare än hon väntat.
   När hon är på väg att ge upp får hon kontakt med den kultiverade och charmige Carl. Men är Carl för bra för att vara sann? Varför vill han aldrig prata om sig själv och sitt förflutna? Döljer han något? Snart dras Zora in i smutsiga familjehemligheter; dramatiska händelser och en ödesdiger kamp mot en osynlig motståndare.


Betyg: -4 / 5

Läst i spänningsutmaning 2015

4 kommentarer:

  1. Det verkar ju lovande. Fick hem denna nu i veckan :)

    SvaraRadera
  2. Tack för en fin recension :-) Jag hör vad du säger och tar till mig. Arbetar som bäst på nästa. Allt gott. Ingrid

    SvaraRadera
  3. Ohh, en tidigare okänd författare för mig. Jag kollar in hennes böcker genast!

    SvaraRadera
  4. Ingen författare jag känner till detta. Får kolla upp Tills döden skiljer oss åt - blev nyfiken på den efter din kommentar här ovan.

    SvaraRadera