söndag 17 september 2017

Männen i Kreml: Inifrån Putins hov


Titel: Männen i Kreml - Inifrån Putins hov
Författare: Michail Zygar
Översättare: Nils Håkansson
Bokförlag: Ordfront
Format: Inbunden
Tryckt: 2017
Antal sidor: 476
Finna att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Tack till Ordfront Förlag för boken!

Ibland kan jag tycka att det är roligt att läsa någon politisk bok och eftersom jag inte visste så mycket om Putin så ville jag gärna läsa Michail Zygars bok Männen i Kreml: Inifrån Putins hov.

Så här står det om boken:

 "Vad ligger bakom politiken i Vladimir Putins Ryssland? Hur fattas besluten?
För att få svar på dessa frågor gick journalisten Michail Zygar direkt på kärnan Putins innersta krets. Genom sina kontakter kunde han genomföra unika intervjuer med ledande ryska politiker, beslutsfattare och oligarker av idag och igår. Det tog många år att få dem att prata öppet, men till slut började de berätta.
Resultatet är en avslöjande skildring av spelet i maktens korridorer under Putins styre. Zygar värjer sig mot bilden av Putin som en slug marionettspelare både den demoniserade versionen som framhålls i väst och den dyrkande versionen som propageras i rysk statlig media. I stället gör han utifrån de fakta han får fram en saklig beskrivning av hur beslutsfattandet i Kreml faktiskt gått till. Och de politiska besluten framstår som allt annat än planerade, utan i hög grad kortsiktiga taktiska svar på yttre händelser ofta utan logik, konsekvens eller strategiska mål."

---

Detta var första gången som jag läst någon bok om Vladimir Putin och Ryssland under hans styre. Kan väl säga att jag läste denna bok med blandade känslor.

Det första jag kan säga är att författaren har ett bra språk och är en bra berättare. Men tyvärr så föll mig inte boken helt i smaken trots det. Att få veta lite mer om Putin och alla andra makthavare runt honom var intressant. Det var också intressant att läsa om Putins ansträngningar att hålla sig på god fot med vissa länder. Vissa politiska skeenden under Putins tid vid makten var spännande att ta del av. Men tyvärr så tyckte jag att allt kändes väldigt rörigt och för mycket ibland, och alla dessa årtal och svåruttalade namn. De två senaste faktorerna gjorde att boken kändes trög att ta sig igenom. Tror faktiskt att detta är en sådan där bok som man egentligen skall ta sig igenom en liten bit i taget och inte sträckläsa vilket jag gjorde. Jag kanske hade haft mer utbyte av den om jag gjort så. Vet samtidigt att andra har gillat boken så det var nog så att det var inte boken för mig, i alla fall inte just nu.


Betyg: 2 / 5


2 kommentarer:

  1. intressant, vill läsa mer om honom - verkar trevligare än Trump...

    SvaraRadera
  2. Det kan säkert vara intressant men har så svårt för både honom och Trump.. hua!

    SvaraRadera