måndag 15 februari 2021

De sju morden på Evelyn Hardcastle


Titel: De sju morden på Evelyn Hardcastle
Författare: Stuart Turton
Översättare: Ragnar Strömberg
Bokförlag: Modernista
Format: Inbunden
Utgiven: 2020-08
Antal sidor: 508
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Akademibokhandeln


Har läst De sju morden på Evelyn Hardcastle av Stuart Turton, en bok som jag hört mycket gott om och varit nyfiken på.


Bokens första mening: "Jag glömmer allt mellan ett steg och nästa."


Så här står det om handlingen: "På det ensligt belägna lantgodset Blackheath har tiden hakat upp sig. Gång på gång upprepas här en och samma dag dagen då släkten Hardcastle med vänner samlas till maskeradbal och då någon mördar dottern Evelyn, nyss hemkommen efter nitton år i Frankrike. Kväll efter kväll går hon samma öde till mötes och varje gång kommer Aiden Bishop för sent för att rädda henne. Det enda sättet att bryta cirkeln är att besvara den gäckande frågan: Vem mördade Evelyn Hardcastle? Problemet är att varje gång dagen börjar om på nytt vaknar Aiden upp i en ny kropp, som någon av dem som var på plats under mordkvällen. Han har bara ytterst vaga begrepp om vem han själv är men en sak blir snart mycket tydlig: någon är fast besluten att hålla honom kvar på Blackheath för evigt."


Hur var boken:  Det här är en mycket märklig berättelse. Det är en typ av pusseldeckare. Vi befinner oss på ett gammalt gods, en person kommer att återuppleva samma dag gång på gång, fast i olika kroppar, allt för att lösa mordet på Evelyn Hardcastle. Det blir en aningen rörig historia, inte bara för att så många personer är inblandade utan också för att allt inte är kronologiskt, utan man hoppar mellan olika dagar. För mig blir det segt och tungläst, trots att jag gillar författarens språk. Synd att det inte klickade helt. Inte en dålig bok men tyvärr för mig bara okej.


Betyg: 3 / 5


 

1 kommentar:

  1. Den här är jag lite nyfiken på, men har hört lite mixade recensioner.

    SvaraRadera