måndag 22 februari 2021

Vända hem


Titel: Vända hem
Författare: Yaa Gyasi
Översättare: Inger Johansson
Bokförlag: Norstedts
Format: Pocket
Utgiven: 2018-01
Antal sidor: 366
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Akademibokhandeln


Nu har jag läst Vända hem av Yaa Gyasi, vilken är författarinnans debutroman.


Bokens första mening: "Samma natt som Effia Otcher föddes in i Fantelands dunkla hetta rasade en brand i skogen strax utanför hennes fars by."


Så här står det om handlingen: "Vända hem inleds med två unga systrar ovetande om varandras existens. Effia har av sin framgångsrika stam gifts bort med den engelske guvernören. Esi sitter fängslad i väntan på att säljas som slav, trots en privilegierad uppväxt. Nu befinner de sig både nära och långt ifrån varandra: en bland härskarna och en i de grymma fängelsehålorna."


Hur var boken: Detta var en berättelse som som tog sin början i Ghana på 1700-talet. Den handlar om två systrar som inte känner varandras existens och sedan så följer vi deras släkter i många generationer. Boken handlar om kolonisation, om slavhandel, rasism och mycket mer. Boken utspelar sig både i Afrika och i Amerika ända fram till nutid. Handlingen är gripande och det är en viktig berättelse. Hade när jag började på boken otroligt höga förväntningar eftersom jag hört många fina ord om boken. Men trots att jag på ett vis tyckte att boken var så intressant, så var det lite för många personer och jag tyckte att hoppen mellan generationerna gick lite för fort. Men språket är verkligen målande. Lite ledsen att jag och boken inte klickade helt, men inte alls en dålig berättelse.


Betyg: 3 / 5

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar