tisdag 23 april 2024

Tisdagstrion: Böcker som jag tror / vet skulle tåla en omläsning


Ja då är det tisdag och hos Ugglan & Boken så är det dags för veckans tisdagstrio. Denna veckan handlar det om böcker som tål en omläsning. För mig är det tre serier jag gärna skulle vilja läsa om.

1. Grottbjörnens folk av Jean M. Auel. Detta är första boken i serien med samma namn. Serien handlar om cromagnonflickan Ayla. I första boken adopteras den ensamma flickan av en klan neanderthalsmänniskor. En jätteintressant bokserie.

2. Da Vinci-koden av Dan Brown. Detta är egentligen andra boken i serien om symbolikexperten Robert Langdon, men det är den första boken som översattes till svenska. Efter att ha läst denna bok var jag fast. Väldigt spännande och tänkvärda böcker.

3. Svärdet och spiran av Ken Follett. En intressant och mäktig skildring från 1100 talets England. Detta är första boken i Katedralserien och det är verkligen en läsvärd serie där man dras in i tidsandan. Mäktigt med katedralbyggen. Skall snart ta mig an den senaste boken i serien.




18 kommentarer:

  1. maken läste Dan Brown, jag har sett filmatiseringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har både läst och sett. Gillar både böckerna och filmerna.

      Radera
  2. De två första har jag läst, men bara en gång 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också bara läst en gång. Har däremot sett några av filmerna som bygger på Dan Browns böcker mer än en gång.

      Radera
  3. Känner till alla tre, har inte läst någon av dem. Samtliga är väl jättesuccéer har jag för mig?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är väldigt populära serier.

      Radera
  4. Grottbjörnens folk och Da Vincikoden har jag läst.

    SvaraRadera
  5. Åh Svärdet och spiran har jag läst om flera gånger. Både på svenska och engelska.
    Grottbjörnens folk har jag precis läst igen på engelska och de tre efterföljande delarna. Planerar att läsa de två sista delarna innan året är slut.
    Da Vinci-koden har jag läst och gillat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättebra serier alla tre.

      Radera
  6. Svärdet och spiran har min man läst om. Han gillar den serien väldigt mycket.

    SvaraRadera
  7. Bra trio jag har läst Da Vinci koden.

    SvaraRadera
  8. har inte läst Grottbjörnens folk. Da Vinci - koden har jag faktiskt läst. Follett - serien har jag tänkt att jag skulle läsa efter det att jag sett en filmatiserad del på TV. den verkade väldigt bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar alla tre serierna supermycket.

      Radera
  9. Grottbjörnens folk blir jag jättesugen på att läsa om nu!
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är även jag jättesugen på att läsa igen.

      Radera
  10. DaVinci-koden har jag i alla fall läst, men inte de andra.

    SvaraRadera