onsdag 9 april 2014

Tematrio - Kulturgrejer


Denna vecka vill Lyran att vi skall Berätta om tre kulturella aktiviteter som ni gärna ägnar er åt.

1. Böcker och litteratur i alla former måste jag börja med. För mig är läsningen lika viktig som att andas eller äta och så har det varit sedan jag lärde mig läsa som barn. Biblioteksbesök är mysiga, men tyvärr blir det inte lika ofta som förr, mycket beroende på att jag köper så otroligt många böcker själv nu för tiden. Bokmässan har alltid lockat och jag och dottern har pratat om att åka dit flera år. Får väl hoppas på att det blir av denna höst.

2. Musik och dans är också trevliga kulturella aktiviteter. Kommer från en familj som ägnade sig mycket åt musik. Mamma är gammal operasångerska och sjöng både i körer och som solist. Så hennes uppträdanden lyssnade man mycket på som barn. Pappa spelade dragspel, min syster spelade fiol och själv har jag spelat piano och gitarr. 
Är allätare när det gäller musik och lyssnar ofta och gärna. Några konserter med artister man gillar och några musikaler har man sett genom åren, men det enda musikaliska tillställningarna vi varit på de senaste tio åren är sommartorsdagarna här i Borås. Detta blir säkert i år också. Då blir det nog att kika på Agnes, Rydell & Quick och Jill Jonsson tillsammans med Magnus Carlsson, Chirly Clamp och Emil Gullham från State of Drama.
Så till dans. Gick ofta till Parken och dansade när jag var ung. Senare så tävlade jag i bugg och dubbelbugg för Borås Dansförening, vilket var väldigt trevligt eftersom man träffade massor med musik och dansglada människor från alla håll och kanter i Sverige. Men problem med kroppen gör att jag inte dansar så mycket längre. Men nu den 30 - 31 maj när SM i Dans arrangeras här i Borås så skall jag, dottern och barnbarnen dit och titta.

3. Sist men inte minst är det film/serier och teater. Film och serier kikar vi ofta på här hemma och då blir det oftast på sådant vi köpt själva, eftersom både jag och Tommy avskyr alla reklamavbrott på tv. Vi är väldigt breda och kikar på både gammalt och nytt och de flesta genrer. Vissa filmer vill man se på bio, så några biobesök per år brukar det bli.
Teater tycker jag också är otroligt trevlig, Gick på teaterföreställningar flera gånger om året förr, men det har blivit mindre på senare år. Men förra sommaren så hade amatörteatergänget från Kulturföreningen Tåget i Borås satt upp en jättetrevlig föreställning av Torllkarlen från Oz, där Tommys kusin deltog, så den var vi och kikade på. Hoppas det kommer att bli oftare igen i framtiden.


6 kommentarer:

  1. Jag hade gärna velat kunna dansa bugg ordentligt!

    SvaraRadera
  2. Ser mycket på tv-serier. Störs inte så mycket av reklampauser, brukar använda dem till att kolla runt på sociala medier. Men ibland blir jag irriterad på att reklampauserna läggs in så klumpigt. Tv 3 play är inte bra på den punkten.

    SvaraRadera
  3. Dans är den roligaste motionen! Fråga min 81-åriga mor.

    SvaraRadera
  4. Reklamavbrott kan vara väldigt irriterande, särskilt när de klipps in klumpigt (typ mitt i en mening). DVD-boxar känns ibland som the way to go.

    SvaraRadera
  5. Så mycket kultur du håller på med! För mig blir det böcker och TV. Musikaliskt lever jag kvar i slutet av 70-talet och punken, så det blir inte så mycket av det numer...

    SvaraRadera
  6. Står inte heller ut med reklamavbrott.

    SvaraRadera