tisdag 2 mars 2021

Tisdagstrion: Djur & natur


Då är det tisdag och dags för Tisdagstrion hos Ugglan & Boken. Veckans tema är Djur och natur. Valde tre böcker som jag tycker har väldigt målande miljöbeskrivningar.

1. Mot den glittrande snön vid världens ände av Eowyn Ivey. Handlingen utspelar sig i Alaskamiljö längs Wolverinefloden. Man riktigt ser den mäktiga miljön genom beskrivningarna.

2. Stallo av Stefan Sprut. En spännande och mystisk berättelse som utspelar sig kring Sareks Nationalpark. Beskrivningen av den svenska vildmarken är målande.

3. Där kräftorna sjunger av Delia Owens. En intressant och gripande berättelse som utspelar sig vid en liten stad vid North Carolinas kust. Mycket av handlingen utspelar sig i våtmarken där beskrivningarna av både naturen och djuren som finns där är fantastiskt beskrivna.


 

 

16 kommentarer:

  1. trevlig trio, Owens bok vill jag läsa

    SvaraRadera
  2. Har inte läst någon av dem. Stallo var det nära att jag plockade i en bokbytarhylla för ett bra tag sedan. Jag börjar nästan ångra att jag inte tog den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en uppföljare till Stallo men den har jag inte läst.

      Radera
  3. Eowyn Ivey's bok är jag nyfiken på. Böcker i Alaska brukar vara trevliga att läsa.

    SvaraRadera
  4. Stallo och Där kräftorna sjunger har jag läst :)

    SvaraRadera
  5. Iveys bok har jag läst och den var bra. Owens bok köpte jag på rean så den kommer jag att läsa så småningom

    SvaraRadera
  6. Alaskaboken tyckte jag väldigt mycket om. Även Där kräftorna sjunger. Mittenboken har jag inte hört talas om.

    SvaraRadera
  7. Bra trio men jag har inte läst någon än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker att alla tre är läsvärda.

      Radera
  8. har läst en annan bok av Eowyn Ivey. Spjut har jag läst och även Owens, som jag tyckte mycket om

    SvaraRadera
  9. Owens bok är verkligen bra.

    SvaraRadera
  10. Den där Alaska-miljön blir jag nyfiken på!

    SvaraRadera
  11. Där kräftorna sjunger tror jag att jag har i läslistan. Måste kolla.

    SvaraRadera
  12. Tyckte riktigt bra om Stallo! Tack för övriga tips.

    SvaraRadera