fredag 23 februari 2024

Rodham


Titel: Rodham
Författare: Curtis Sittenfeld
Bokförlag: Wahlström & Widstrand
Format: Pocket
Utgiven: 2021
Antal sidor: 447 sidor
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Akademibokhandeln


Då har jag läst Rodham av Curtis Sittenfeld, en bok som jag hört talas om jättemycket på bloggar, youtube och Instagram


Bokens första mening: "Det var en känsla jag fick innan jag skulle tala för publik och ibland inför en händelse som var mindre offentlig men ändå viktig, en händelse som skulle kunna få konsekvenser för mitt liv - inträdesprovet till juristutbildningen, till exempel, som jag hade skrivit i ett klassrum på Harvards campus."


Så här står det om boken: "Hillary Rodham är 1971 en ung och lovande kvinna: hennes examenstal på Wellesley College har uppmärksammats av tidskriften Life, hon studerar juridik vid Yale Law School och hon är aktiv inom student- och kvinnorörelsen. Då träffar hon Bill Clinton. Bill är en stilig och karismatisk studentkamrat från sydstaterna, redan med siktet inställt på en politisk karriär. I varandra hittar de en djup samhörighet som ingen av dem tidigare upplevt, varken intellektuellt, känslomässigt eller fysiskt.

I verkligheten följde Hillary med Bill hem till Arkansas och han friade flera gånger. Trots att han fick nobben mer än en gång svarade hon som alla vet till slut ja och blev Hillary Clinton.

I Curtis Sittenfelds härligt fantasifulla roman går Hillary i stället en annan väg. Tvivlen kring det eventuella äktenskapet får henne att trots allt välja den svåra brytningen och lämna Arkansas. Under fyra årtionden stakar hon ut en egen bana, såväl offentligt som privat, en bana som återkommande korsas av Bill Clinton och som väcker frågor om de avvägningar vi alla måste göra när vi skapar oss ett liv."


Hur var boken: Detta var en trevlig och intressant roman där man får följa Hillary Rodham(Clinton) i en påhittad berättelse om vad som skulle hänt henne om hon inte gifte sig med Bill Clinton. Gillar ju romaner där det figurerar juridik, politik och ekonomi så denna berättelse passade mig väldigt bra. Sedan fanns det så klart vissa bitar som passade mig aningen sämre, därför fick boken inte full pott. Men den är skriven med ett bra språk och den blir faktiskt aldrig tråkig.


Betyg: 4 / 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar