lördag 2 juli 2016

Bokbloggsjerka 1 - 4 juli


Det har varit fullt upp sedan i torsdags eftersom mina barnbarn varit här. Passar därför på att pressa in bokbloggsjerkan så här på lördag eftermiddag för i morgon blir det Ullared och shopping! Detta  undrar Annika denna helgen :

Hon undrar vilken relation vi har till Arthur Conan Doyle och hans skapelser.  Har du läst böckerna? Har du någon favorit? Har du sett tv-serien/tv-serierna? Kort sagt, skriv om vad du vill så länge det har med Holmes och/eller Doyle att göra.

Om jag har läst någon bok av Doyle är jag lite osäker på. Jag har för mig att jag läste En studie i rött, när jag var ung, men är inte helt säker. Har också för mig att jag såg någon film om Sherlock Holmes i min ungdom, men kommer inte ihåg vilken det var. 

På senare år har jag däremot fastnat för Sherlock Holmes på filmduken. Har först och främst sett Sherlock Holmes och Sherlock Holmes 2 - A game of shadows med Robert Downey Jr. som Sherlock och Jude Law som Dr John Watson. Gillar dessa filmer riktigt bra och gillar skådespelarna.
   Sen har jag så klart sett BBC-producerade serien Sherlock med Benedict Cumberbatch och Martin Freeman i huvudrollerna. Cumberbatch är helt suverän i rollen som Sherlock.
   Så har vi serien Elementary vilken vi var oerhört osäker på om vi skulle se. En kvinnlig Watson, kunde det vara bra, frågade vi oss. Men döm om vår förvåning då vi verkligen kom att gilla även denna. Här spelas Sherlock Holmes av Jonny Lee Miller och Watson spelas av Lucy Liu. Även Miller spelar rollen Sherlock Holmes helt galet bra.

Det jag läst i bokväg om Arthur Conan Doyle och hans karaktär Sherlock Holmes är Mattias Boström intressanta bok Från Holmes till Sherlock som berättar om Doyles liv och författarskap och hur karaktären Sherlock Holmes kom till och växte fram.

Har absolut planer på att inhandla och läsa Doyles berättelser, för jag har verkligen fått mersmak.

Ja det är väl vad jag kan komma på i detta ämne.

Skall bli intressant att läsa alla andras svar!

 

5 kommentarer:

  1. Boströms bok skulle jag vilja läsa.

    SvaraRadera
  2. Sherlock tycker jag om, men filmerna har jag inte riktigt fastnat för men då har jag bara sett delar av dem. Böckerna är jag riktigt nyfikna på att läsa, och lusten blir inte mindre när jag läser alla andras svar.

    SvaraRadera
  3. Är det inte Basil Rathbone som är den "riktige" Sherlock Holmes? ;)

    SvaraRadera
  4. Elementary gillar jag inte alls, som Sherlock-version, men om jag inte hade vetat det så skulle jag nog ha tyckt bättre om den :)

    SvaraRadera