torsdag 29 december 2011

Svärdet och spiran


Nu på morgonen har jag läst färdigt Svärdet och Spiran. Det är första boken av två i en alldeles underbar äventyrsberättelse av Ken Follett. Den utspelar sig i 1100-talets England, och den skildrar de gamla byggmästarnas liv och leverne. Men den skildrar även kyrkan, och staten med sina stridande kungar, och naturligtvis hur människor levde på den tiden. Boken var så fruktansvärt bra. När det gäller Follett så har jag läst några av hans thrillers. Men jag måste verkligen säga att han skriver historiska romaner alldeles utomordentligt bra!! Nu hugger jag så klart tag i del två som jag verkligen ser fram emot!

Handling:  I 1100-talets krigshärjade England dras staden Kingsbridge motvilligt in i den blodiga konflikten mellan kungen och hans stormän. Allt invånarna vill är att leva sina liv så gott det går, i en tid präglad av hungersnöd och krig. Allt prior Philip vill är att få bygga sin katedral. Med sig har han byggmästaren Tom, besatt av katedralbygge och kärleksdrömmar. Mot sig har de maktens män - brutala som riddar William eller baksluga som biskop Waleran. Det tar en mansålder att bygga kristenhetens högsta katedral. Men varken missväxt eller inbördeskrig kan hejda Philips och Toms drömmar om en bättre och tryggare värld för alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar