fredag 6 juli 2012

Blodläge


Johan Theorins tredje bok Blodläge är utläst. Jag älskar verkligen denne författare. Han fångar läsaren redan från bokens första sida. Spänningen, tillsammans med landskapsbeskrivningar, personporträtt och en dos mystik gör böckerna så underhållande att läsa. Och han är verkligen bra på att bygga upp spänningen i storyn. Att de tre första böckerna utspelats på Öland gör ju inte saken sämre. Jag har semestrat ett antal gånger på Öland och älskar verkligen denna ö.

Denna bok handlar bl.a om far och son Jerry och Per Mörner. Fadern är en gammal och sliten jagad man med många hemligheter. Han är i stort behöv av sonens stöd. men Per har inte den tid som fadern behöver. Han har en sjuk dotter och ta hand om och dessutom är han inte ens speciellt förtjust i sin far. Per har dessutom ärvt en gammal stenhuggarstuga på norra Öland, en stuga omgiven av nybyggda lyxhus. Där hoppas han på att få vara i fred så mycket som möjligt. Men en kväll ringer Pers far och ber honom att omedelbart komma till faderns stora villa i de småländska skogarna. Lagom när han kommer dit upptäcker han att huset står i ljusan låga och in i skogen försvinner en skum mörk gestalt. Vem var mannen och vad handlar allt detta om?

1 kommentar:

  1. Jag gillar också verkligen Theorin, Nattfåk är bland det absolut bästa jag läst. Det där lite spökliga, på gränsen till övernaturliga, är det jag gillar mest, det triggar fantasin så fint. Tänkte hinna med Sankta psyko i sommar, och så har ju På stort Alvar kommit nu också... :)

    SvaraRadera