söndag 2 september 2012

Jag är Ozzy


Jag förväntade mig att boken Jag Ozzy skulle vara underhållande, och jag blev absolut inte besviken snarare tvärtom. Detta är boken om rocksångaren och på senare år även dockusåpakändisen Ozzy Osbourne. Boken är i pocketupplaga utgiven av Nordstedts 2011. Han har skrivit boken med hjälp av Chris Ayres.

Om vi börjar från början så älskar jag hur förorden är presenterade. Det är banne mig det coolaste jag varit med om. De lyder som följer:

"Dom sa att jag aldrig skulle skriva denna boken.(vänd blad)

Men dom kan dra åt helvete - för här är den(vänd blad)

Nu måste jag bara komma ihåg något...(vänd blad)

(tom sida, vänd blad)

Helvete. jag minns ingenting.(vänd blad)

Förutom det här då....*
(längre ner på samma sida)
* Andra människors minnen av det som händer i den här boken kanske inte överensstämmer med mina.Det är inte något jag tänker bråka om. Dom senaste fyrtio åren har jag varit fullproppad med sprit, kola, syra, Quaaludes, lim, hostmedicin, heroin, Rohypnol, Klonopin, Vicodin och en mängd  andra tunga substanser som är för många för att lista här. Vid flera tillfällen har jag tagit samtliga samtidigt. Jag är inget uppslagsverk, om man säger så. Det du läser här är vad som sipprade ur degklumpen jag kallar min hjärna när jag bad den om mitt livs historia. Varken mer eller mindre."

Efter denna briljanta början så går man över till kapitel 1, och då är cirkusen i full gång. Ozzy berättar på ett burdust, självutlämnande och samtidigt humoristiskt sätt om sin bardom, sin tonårstid, åren då hans musikkarriär började, karriären med rockgruppen Black Sabbath, solokarriären och inte minst TV-såpan The Osbournes, Han utlämnar inga detaljer och använder inte ett helt rumsrent språk på alla ställen i boken. Men vad gör det. Den är helt fenomenal. Men visst funderar man på hur i herrans namn människan står på benen idag efter att ha levt detta hårda, inte allt för välordnade liv med droger och och Rock´n roll. Men konstigt nog gör han det. Boken är helt klart läsvärd!

Eftersom jag var lite av ett Black Sabbath-fan när jag var yngre så bjuder jag här på ett en låt med gruppen.



1 kommentar:

  1. Ååh den har jag oläst i bokhyllan men nu blev jag ännu mer sugen på att börja läsa! Wii!

    SvaraRadera