måndag 4 mars 2013

Mina drömmars stad


Titel: Mina drömmars stad
Författare: Per-Anders Fogelström
Bokförlag: Bonnier Pocket
Band: Pocket
Tryckt: 2012
Antal sidor: 290

Detta är ytterligare en bok som jag läst för vårens klassikerutmaning hos Lyrans Noblesser.

Mina drömmars stad av Per-Anders Fogelström är första boken i en bokserie som handlar om Stockholm. Första boken utspelar sig mellan 1860 och 1880. Här får vi följa Henning, som kommer till Stockholm från landsbygden när han är 15 år. Vi får följa honom under 20 års tid, se hur han försöker anpassa sig till livet i staden. Följa honom och vännen Tummen i deras arbetsliv och familjeliv.

Tycker att detta är en fantastisk historisk roman som både fångar tidsandan och Stockholmsmiljöerna på ett alldeles fantastiskt sätt. Karaktärerna känns så levande och äkta. Man lider och hoppas tillsammans med de fattiga människorna i staden. Boken beskriver fattigdomen och misären bland arbetarklassen människor på ett påtagligt sätt. Så otroligt läsvärd bok. ser så mycket fram emot att läsa fortsättningen. Nästa bok tar vid 1880.

Baksidestext: En sommarkväll i ångans år, 1860 kommer Henning Nilsson vandrande till staden han drömt om. Men ännu är Stockholm en liten och fattig stad, och Henning och Lotten, som han gifter sig med, får slita hårt för att skapa sig en ljus tillvaro.

Mitt betyg: 4 / 5





2 kommentarer: