torsdag 21 mars 2013

Världspoesidagen

Hos A ROOM OF MY OWN blev jag påmind om att det är Världspoesidagen idag den 21:a mars. Jag skall i ärlighetens namn erkänna att det inte finns mycket poesi i mina bokhyllor. Men ett par böcker vill jag visa er och detta av en speciell anledning.


Denna lilla diktsamling Dikter Borås kom till 1978 då Boråspoeten John Bergman samlade en skara Boråsdiktare och tryckte upp denna bok En av dessa diktare var min far Hans Westman. Nedan ser ni hur han såg ut på den tiden och ni kan även läsa en av dikterna.



Några år senare 1981  kom boken Diktare från Sjuhäradsbygden till. Då var det Sjuhäradspoeten Ingegerd Tjernberg som fick teckningen som pryder omslaget, målat av Dagny Mohlin. När hon fick denna i sin hand föddes tanken på att samla så många diktare som möjligt från bygden. Detta lyckades  genom att annonsera i Borås Tidnings lyrikhörn.  Även i denna bok fanns några dikter av min kära far. Här ser ni två av dem. 





3 kommentarer: