söndag 2 juni 2013

Av kött och blod


Titel: Av kött och blod
Författare: Henrik Johansson
Bokförlag: Federativs Förlag
Band: Häftad
Tryckt: 2013
Antal sidor: 290
Finns bl.a att köpa hos: Adlibris | Bokus

Tack Federativs Förlag för recexet!

Av kött och blod är Henrik Johanssons debutroman. Det står på baksidan av boken att det är nyskapande och en blandning mellan arbetarroman och deckare. Deckare ja på det viset att det sker ett mord, om än väldigt sent i boken, men arbetarroman absolut. Handlingen utspelar sig på en restaurang, där man får följa kökspersonal och ledning. Man får ta del av det dagliga arbetet, hur personalen samarbetar, deras problem, både sinsemellan och slitningar mellan personal och arbetsledning. Man får se hur restaurangbranschen försöker tjäna så mycket pengar som möjligt genom att ha så låga kostnader det går.

Man kanske kan tro att en bok med en handling som denna kunde vara lite torr och tråkig. Men det tyckte i alla fall inte jag. Det märks att författaren är insatt i hur denna bransch fungerar. Han gör berättelsen så intressant så jag kunde inte släppa boken ifrån mig. Gillar både hur han beskriver karaktärerna och arbetsplatsen. Tycker att han lyckas förmedla både känslor, dofter, ljud mm alldeles lysande. Ja detta är absolut en bok jag kan rekommendera. En trevlig överraskning måste jag säga!!!

Handling: På en rostfri arbetsbänk i ett restaurangkök i östra Malmö låg en golem. en stum, stark och själlös varelse skapad av människohand, byggd av kött. Köttmonstret väntade. En av restaurangens anställda skulle mördas.
TempiModerni går med vinst, men det räcker inte. Ledningen vill ha mer. Tempot höjs och inte en krona spenderas i onödan. Med kniven mot strupen blir personalens motstånd hårdare och hårdare. Till slut finns ingen väg tillbaka.


Betyg: 4 / 5



2 kommentarer:

  1. Det var ett bra betyg, kanske borde spana in den :)

    SvaraRadera
  2. VAd roligt att läsa din recension. Henrik Johansson var på författarbesök på den skrivkurs jag gick i vår och berättade då hur han hade jobbat med boken. Har ett signerat ex i min hylla som jag ska försöka läsa i sommar. Har taggat dig i en enkät ang sommarläsning. Hoppas du vill hänga på http://bokmal73.wordpress.com/2013/06/11/tag-sommarlasning/

    SvaraRadera