tisdag 17 november 2015

Stormfågel


Titel: Stormfågel
Författare: Conn Iggulden
Serie: Rosornas krig
Bokförlag: Albert Bonnier
Format: Inbunden
Tryckt: 2014
Antal sidor: 435
Finns att köpa i olika format hos: Adlibris | Bokus
Bibliotekslån!

Jag har läst Conn Iggulden tidigare och älskar hans böcker och när jag hörde att det skulle komma en serie som handlade om Rosornas krig, ett krig mellan de två ätterna Lancaster och York i England på 1400-talet så ville jag läsa även den. Jag har alltid varit intresserad av Englands historia så detta kändes intressant. Har nu läst första boken i serien, och boken heter Stormfågel.

Eftersom jag läst böcker från denna tidsperioden tidigare, så var det mycket igenkänning både när det gäller platser och namn. Det gjorde ju naturligtvis att det var lätt att komma in i handlingen. Att sedan Iggulden har ett fantastiskt språk och gör historia så vansinnigt intressant gör ju inte saken sämre. Jag gillade verkligen det här och känner att jag absolut kommer att fortsätta läsa serien.

Baksidestext: England år 1443. Henrik VI:s bräckliga hälsa och vacklande sinne gör honom till en svag kung som förlitar sig på sina närmaste män för att styra riket. Samtidigt hotas Englands territorier i Frankrike och det ryktas om uppror på hemmaplan. När ett hemligt avtal ingås om att Henry ska äkta en ung fransk adelsdam, Margaret av Anjou, växer oron för att kungen ska låta landet gå förlorat. 

Betyg: 4+ / 5


2 kommentarer:

  1. Vad kul att du gillade den! Det lovar ju gott för min del. Jag älskade Igguldens böcker om Caesar. Har den här stående oläst i hyllan.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker den var en liten smula rörig, många personer att hålla ordning på. Men ändå bra!

    SvaraRadera