tisdag 3 november 2015

Tematrio - Jobbiga böcker


Så här första veckan i november är det som vanligt tematrio hos Lyrans Noblesser. Denna veckan vill hon att vi skall berätta om tre böcker som varit känslomässigt jobbiga att läsa!

När jag började leta så upptäckte jag att jag läst ett helt gäng så böckerna nedan är tre av dem:

1. Bära leggings i januari av Sara Stille är en bok som handlar om en flicka som ända från 13 års ålder blir utnyttjad sexuellt av en vän till familjen, en person som hon litar på. Man får följa hennes kamp ut ur detta och även hennes rättsliga kamp.

2. Jag vill fan leva av Karin Björkegren Jones handlar om författarinnans egna kamp mot en aggressiv inflammatorisk bröstcancer. Den här boken var tuff att läsa eftersom jag ganska nyligen själv fått cancerdiagnos då jag läste den. Men samtidigt som det var tufft så var det nyttigt för jag kände att jag inte var ensam om kampen.

3. Tills döden skiljer oss åt av Ingrid Elfberg är en psykologisk thriller. Detta handlar om Erika som är polis och gift med Göran som också är polis. Det inte kollegorna vetat är att Erika blir misshandlad av sin man. Dessutom blir hon när hon berättar inte trodd eftersom maken är en bra polis. Fy vad denna bok river upp känslor och gör att man blir både upprörd, arg och skrämd.



10 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av de här böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. usch, ja, det var jobbiga ämnen!har inte läst någon av böckerna

    SvaraRadera
  3. Det är säkert bra och viktiga böcker, men de är nog för jobbiga för mig.

    SvaraRadera
  4. Har du läst Katarina Wennstams böcker, de är lite som Ingrid Elfberg

    SvaraRadera
  5. Låter som om alla tre är riktigt jobbig läsning!

    SvaraRadera
  6. Ingen jag läst, Stilles bok verkar intressant, och Elfbergs.

    SvaraRadera
  7. Hu! Verkar verkligen som tre ruggigt jobbiga böcker. Den sista får en säkert att ilskna till ordentligt oxå.

    SvaraRadera
  8. Verkligen tre jobbiga böcker, har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera