lördag 12 november 2016

Bästautmaningen - Kvinnor i USA


Med tanke på det amerikanska presidentvalet, och att det inte blev en kvinnlig president så tycker Lyrans Noblesser att veckans tema skall handla om kvinnor. Berätta om den bästa romanen skriven av en nu levande amerikansk kvinna. Boken får gärna ha ett kvinnotema , men det är inget krav.

När jag såg ämnet idag så insåg jag att jag läser en hel del manliga amerikanska författare men väldigt få kvinnliga. Detta gjorde att jag knappt kom på något först. Men eftersom jag gillar spänningsromaner så väljer jag faktiskt att lyfta Gillian Flynn. Hennes bok Gone girl är så otroligt spännande och välskriven. Här är ju också huvudkaraktären kvinna, vilket passar bra med tanke på temat. Men jag gillar även Flynns andra två romaner Mörka platser och Vassa föremål väldigt mycket.


8 kommentarer:

  1. Gillian Flynn är tyvärr ingenting för mig.

    SvaraRadera
  2. Gone Girl lyssnade jag på som ljudbok på engelska, där det var en kvinnlig och en manlig uppläsare. De gjorde ett ypperligt jobb och jag tyckte jättemycket om den ljudboken och upplevelsen den gav. :-D

    SvaraRadera
  3. Flynn skriver bra men lite för tuff för mej.

    SvaraRadera
  4. Jag insåg också att jag är dålig på att läsa kvinnliga nu levande amerikanska författare. Gillian Flynn har jag inte läst något av.

    SvaraRadera
  5. En författare jag tänkt läsa. Vilket år som helst nu :)

    SvaraRadera
  6. Gone girl inhandlades nyligen på loppis, att den skall vara både spännande och välskriven låter ju lovande. :)

    SvaraRadera
  7. Gillian Flynn är onekligen en spännande författare. Hennes bok Mörka platser har jag ännu inte läst men den finns i högen om olästa böcker där den väntar på sin tur =)

    SvaraRadera