tisdag 18 augusti 2020

Det lilla galleriet i solen


Titel: Det lilla galleriet i solen
Författare: Marie Sammeli
Bokförlag: Bladh by Bladh
Format: Inbunden
Utgiven: 2020-04
Antal sidor: 365
Finns bla att köpa hos: Adlibris | Akademibokhandeln

När jag hörde talas om Det lilla galleriet i solen av Marie Sammeli så blev jag genast nyfiken på den eftersom den lät otroligt trevlig.


Bokens första mening: "Boarding Kapstaden blinkar det på den stora svarta tavlan."


Så här står det om handlingen: " Julias liv går inte riktigt som hon har tänkt sig, den glimrande karriären i PR-branschen i Stockholm går allt annat än glimrande. När Tom kommer hem och berättar att han har fått ett erbjudande om jobb i Kapstaden så finns egentligen inget att fundera på, det är klart de ska åka. Hon, Tom och deras son Theo till äventyret i solen. Om hon nu bara hade varit en äventyrare   

Samtidigt som Julia kämpar för att bygga upp ett nytt liv i Kapstaden inser hon att det är något som inte riktigt stämmer. Varför är Tom så grinig hela tiden? Grannen, galleristen till Det lilla galleriet, måste hon hacka på henne om varenda småsak? Vad krävs egentligen för att komma med in i gemenskapen på skolan? Skulle inte livet i solen vara mycket lättare?"


Hur var boken: Det här var en otroligt trevlig, mysig och lättläst feelgood som handlar om att helt byta miljö, att bryta med allt gammalt, att ta sig ur svårigheter och landa med båda fötterna på andra sidan. Jag gillade verkligen boken jättemycket, trots att jag tyckte att huvudkaraktären inte hade det där jäklar anamma som jag ville att hon skulle ha. Men som sagt oerhört mysig bok som jag absolut kan rekommendera.


Betyg: 4 / 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar