måndag 9 november 2020

Hackad demokrati


Titel: Hackad demokrati
Författare: Martin Moore
Översättare: Djordje Zarkovic
Bokförlag: Ordfront
Format: Inbunden
Utgiven: 2019-10
Antal sidor: 366
Finns bla att köpa hos: Adlibris | Akademibokhandeln


Fick hem Hackad demokrati av Martin Moore före sommaren någon gång och först nu har jag läst den.


Bokens första mening: "Det finns ett gammalt bleknat förgfoto av min familj från hösten 1974 när vi sitter i en brandgul Triumph cabriolet."


Så här står det om handlingen: "Internet har alltmer blivit en plats för trollfabriker, valfusk och företag som säljer vår personliga information till högstbjudande. Kina använder Facebooks och Googles algoritmer för att förtrycka muslimer i Xinjiang. Putins Ryssland har lyckats med det Sovjet bara drömde om: att undergräva de liberala staternas politik och dess invånares förtroende för sina länder och varandra.

Hackad demokrati är en spännande och kunskapstät skildring av den digitala erans nya värld, och räknas redan som ett referensverk på området."


Hur var boken:  Det här är en bok som mycket handlar om hur internet och alla sociala plattformar har förändrat informationsflödet, övervakningen och mycket mer på nätet. Tyvärr så orkade jag inte läsa hela boken ordentligt, inte för att det är ett tråkigt ämne utan för att det blev för tungläst för mig, eller så var det helt enkelt fel bok vid fel tillfälle. Jag läste drygt halva boken ordentligt, sedan blev det mest att jag skummade resten. Riktigt synd att jag inte riktigt orkade. Men jag kommer definitivt att återvända till boken och läsa resten ordentligt vid ett senare tillfälle.


Betyg: 2 / 5


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar