tisdag 8 mars 2022

Tisdagstrion: Klubbar, föreningar eller (hemliga) sällskap


Nu när det är tisdag igen så är det dags för tisdagstrion hos Ugglan & Boken. Veckans tema handlar om klubbar, föreningar eller (hemliga) sällskap. Dessa tre blev mina val, tre böcker som jag gillar riktigt mycket.


1. Den förlorade symbolen av Dan Brown. Detta är en av böckerna som handlar om Robert Langdon, som är professor i religiös symbolik. Denna bok utspelar sig i Washington och här har vissa saker kopplingar till frimurarna.

2. Den hemliga historien av Donna Tartt. Här börjar huvudkaraktären på college och han hamnar snart bland skolans mest intellektuella krets, de ägnar sig åt en hel del annat än bara det vanliga skollivet.

3. Den unga eliten av Marie Lu. Detta är första delen i en fantasyserie för åldersgrupp 15+. Här finns en grupp ungdomar med förmågor som hålls hemliga och kallas Den unga eliten och här finns även något som kallas Dolksällskapet som är en hemlig sammanslutning.

 

13 kommentarer:

  1. den första har jag inte läst. Donna Tartt har jag läst hälften av. Marie Lu har jag aldrig läst något av

    SvaraRadera
    Svar
    1. Donna Tartts bok blev min absoluta favorit under förra året.

      Radera
  2. De två första har jag läst. Faktiskt så ser jag precis TV-serien The lost symbol 🙂

    SvaraRadera
  3. Den hemliga historien kanske man skulle ta och läsa om?

    SvaraRadera
  4. Jag hade också med Dan Brown, fast en annan av hans böcker. Tror fler skulle platsa...

    SvaraRadera
  5. Jag har inte läst någon av dessa än

    SvaraRadera
  6. Har enbart läst den sista boken, men fastnade inte för den.

    SvaraRadera
  7. De två första har jag läst :)

    SvaraRadera
  8. Har bara läst Den hemliga historien och andra av Dan Brown.

    SvaraRadera
  9. Dan Browns böcker passar bra i veckans trio!

    SvaraRadera
  10. Den hemliga historien är väldigt bra.

    SvaraRadera