lördag 30 april 2022

Flicka, kvinna, annan


Titel: Flicka, kvinna, annan
Författare: Bernardine Evaristo
Översättare: Niclas Nilsson
Uppläsare: Astrid Assefa
Bokförlag: Albert Bonniers Förlag
Format: Ljudbok
Lyssnat på: Storytel
Utgiven: 2021-06
Bokens längd: 12 timmar 33 minuter
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Akademibokhandeln


Ville läsa Flicka, kvinna, annan av Bernardine Evaristo efter att jag hört massor med fina ord om den på nätet. Nu har jag lyssnat på den.


Så här står det om handlingen: "Amma är en radikal pjäsförfattare som i medelåldern ser sin karriär ta fart. Nu ska hon sätta upp en pjäs på National Theatre, ett genombrott som förunnats få svarta dramatiker. I publiken sitter gamla vänner och partners, var och en med sin egen historia, och med olika erfarenheter av att leva som svart i England. Flicka, kvinna, annan är en kollektivroman där tolv öden interfolieras. Tillsammans skapar rösterna ett modernt körverk som tagit världen med storm."


Hur var boken:  Har lyssnat på Flicka, kvinna, annan, en bok som jag sett fram emot jättemycket att läsa eftersom den hyllats så mycket på nätet. Kan inte säga att den var dålig. Boken är intressant för den handlar om tolv olika människoöden, alla från svart bakgrund i Storbritannien. Men det var just detta att det var så många olika personer som gjorde att jag tyckte att det blev aningen jobbigt ibland. Vissa karaktärers berättelser var jätteintressanta medans jag tyckte mindre om andra. Men som sagt ändå helt okej bok i det stora hela. Tyckte att uppläsaren gjorde ett bra jobb.


Betyg: 3 / 5



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar