tisdag 26 april 2022

Tisdagstrion: 1800-talet


Då är det tisdag igen och det är dags för tisdagstrion. Det är som vanligt Ugglan & Boken som håller i denna utmaning. Den här veckan skall vi tipsa om tre böcker som utspelas under 1800-talet. Hade några att välja på men så till sist blev det böckerna nedan. Gillar alla tre väldigt mycket.

1. En officer och spion av Robert Harris. Boken utspelar sig i slutet av 1800-talet och utspelar sig i Paris. Det är den omtalade Dreyfusaffären som handlar om en ung judisk arméofficer som döms för landsförräderi och efter ett tag deporteras han till Djävulsön. Den bygger på en verklig händelse.

2. Sanningen av Alice av Katherine Webb. Boken utspelar sig i engelska staden Bath i början av 1800-talet. Boken handlar om Jonathan som isolerar sig på herrgården efter att han återkommit från kriget. Tjänsteflickan i huset tror inte att han mår dåligt på grund av kriget utan hon tror att han är skyldig till flickan Alice försvinnande.

3. Mot den glittrande snön vid världens ände av Eowyn Ivey. Det är vintern 1885.Krigshjälten Allen Forrester ger sig tillsammans med en grupp män uppför Wolverinefloden för att kartlägga Alaskas vilda miljö.



14 kommentarer:

  1. känner till boken om Dreyfus - affären. likaså Katherine Webbs bok. Eowyn Ivey åker upp på läslistan. har läst något av henne tidigare som jag gillade mycket

    SvaraRadera
  2. Nya titlar alla tre för mig! Är lite nyfiken på Sanningen om Alice!

    SvaraRadera
  3. Alla låter intressanta, vill läsa.

    SvaraRadera
  4. Den glittrande snön vid världens ände har jag läst och tyckt om. Har läst andra böcker av Robert Harris och Katherine Webb men inte dessa.

    SvaraRadera
  5. En officer och spion är en riktigt bra bok!

    SvaraRadera
  6. Iveys bok har jag funderat på att läsa.

    SvaraRadera
  7. Dreifusaffären är värd att kommas ihåg. Jag har tänkt att jag skulle läsa Zolas pamflett någon gång.

    SvaraRadera
  8. Känner till författarna men har inte läst dessa.

    SvaraRadera
  9. Eowyn Iveys bok blir jag nyfiken på! Det är nåt särskilt med de där kalla och karga landskapen - i alla fall i böcker gillar jag dem verkligen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar också böcker som utspelar sig i liknande landskap.

      Radera
  10. Den enda jag har läst av dessa är Iveys bok. Hon skriver mycket bra.

    SvaraRadera