tisdag 19 april 2022

Tisdagstrion: Tre


Då är det tisdag igen och Tisdagstrion är uppe hos Ugglan & Boken. Veckans tema är Tre. Det kan finnas i boktiteln, det kan vara tredje boken i en serie, tre viktiga personer i boken, tredje boken en författare skrivit tex.

1. Sagan om konungens återkomst av J. R. R. Tolkien. Det är tredje delen i den klassiska fantasyserien som lästs under många år. Det har ju dessutom gjorts helt fantastiska filmer som bygger på dessa böcker.

2. De tre följeslagarna av Stephen King. Det är andra boken i hans serie Det mörka tornet. Skall snart ta mig an och läsa den.

3. De tre systrarna är ytterligare en bok av Heather Morris och den utspelar sig under andra världskriget. Den här boken kommer jag nog att lyssna på snart.



14 kommentarer:

  1. De två första har jag läst.

    SvaraRadera
  2. Precis som Vargnatt så har jag läst de två första.

    SvaraRadera
  3. Jag har tyvärr aldrig läst Tolkien. Det borde jag göra.

    SvaraRadera
  4. har inte läst någon av dina. men jag har sett filmerna efter Tolkiens böcker. borde kanske läsa Det mörka tornet. Heather Morris känner jag över huvud taget inte till

    SvaraRadera
  5. Morris tycker jag låter intressant.

    SvaraRadera
  6. Tre systrar vill jag läsa

    SvaraRadera
  7. Sagan om ringen-böckerna läste jag som 17~åring. Vilken upplevelse det var!

    SvaraRadera
  8. Är Morris boktitel månne en blinkning till Tjechov?

    SvaraRadera
  9. Har inte läst någon i din trio. :)

    SvaraRadera
  10. Tolkien är svårslagen och jag blir mer och mer sugen på att läsa något av King (läste mycket King förr, men har missat massor).

    SvaraRadera
  11. Sagan om ringen-trilogin är ju perfekt för temat. Borde nog läsa om den i sin helhet. Någon gång.

    SvaraRadera