söndag 25 september 2022

En smakbit på söndag - Ödestornet


Då är det åter söndag och det är dags att delta i En smakebit på söndag hos bloggen Betraktninger. Där skall vi dela med oss en smakbit ur boken vi för närvarande läser.

Min bok denna veckan är Ödestornet av Joseph A. Davis, det är en ungdomsfantasy för åldersgrupp 12 - 15 år. Detta är andra delen i serien Marduriens ljus, som hänger ihop med författarens förra serie Markus av Trolyrien. Smakbiten låter så hör:

"Markus hörde staden långt innan han såg den. Medan tunnelns mörker långsamt skiftade till en ljusare nyans av svart blev han medveten om ett fjärran sorl som så småningom blev röster, rinnande vatten, klangen av metall mot sten och hornmusik. Isurium - Ilasas hemstad. Han tänkte tillbaka på den första gången han hade varit här. Ilasas mamma hade gett honom ett mynt och välsignat honom o kung Josuas namn. Men då hade han haft en magisk förklädnad, och hon hade trott att han var en tiggare. Hur skulle hon bemöta honom nu, när han kom som sig själv, som mannen Ilasa älskade?"



12 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten! Hade inte hört talas om boken förut.

    SvaraRadera
  2. helt okänd bok för mig. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Okänd bok även för mig. Jag brukar inte läsa så mycket fantasy så det är kanske inte så konstigt 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då är det inte konstigt att du inte känner till den.

      Radera
  4. Ibland önskar jag att det hade funnits mer böcker i den här genren då jag var tonåring. Läste mycket gjorde jag, men just fantasy var inte så vanligt. Tack för smakbit, ha en fin höstvecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det fanns inte så mycket fantasy förr.

      Radera
  5. Boken ser lite bekant ut, kanske har vi den på jobbet. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Länge sen jag läste fantasy nu. Kanske dags. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera