tisdag 6 december 2022

Tisdagstrion: Litteraturpristagare


Då är det tisdag och jag tänker delta i tisdagstrion hos Ugglan & Boken. Denna veckan skall vi tipsa om tre litteraturpristagare av något bokligt pris. Det finns ju massor att välja mellan, olika pris och massor med böcker som man läst. Väljer ändå tre som är minnesvärda och som jag gillar.

1. 1997 Vann Majgull Axelsson Augustpriset för boken Aprilhäxan.
2. Mo Yan vann Nobels Litteraturpris år 2012. Har läst några böcker av honom och Vitlöksballaderna är en av dem.
3. Så blir det en vinnare av Årets bok och jag väljer den från 2021. Det är Stöld av Ann-Helén Laestadius.

 



15 kommentarer:

  1. Inte heller här har jag läst någon av böckerna.

    SvaraRadera
  2. läst alla tre, nej, en annan bok om samer: Herrarna satte oss hit : om tvångsförflyttningarna i Sverige av Elin Anna Labba, vinnare av Augustpriset 2020

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill läsa fler böcker om samer. Så intressant.

      Radera
  3. Aprilhäxan, det var inte igår. Den boken minns jag mycket tydligt fortfarande, den gjorde sånt väldigt intryck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Aprilhäxan är verkligen minnesvärd.

      Radera
  4. Aprilhäxan tyckte jag var bra, kommer jag ihåg. Kanske har jag läst Vitlöksballaderna, men jag är inte säker. Det kan vara något annat av Mo Yan som jag läste. Stöld återstår ännu att läsa så jag får tacka för påminnelsen.

    SvaraRadera
  5. Tack för tipsen! Jag borde nog läsa Stöld.

    SvaraRadera
  6. har läst alla tre. tyckte mycket om dem

    SvaraRadera
  7. Aprilhäxan har jag läst. Stöld vill jag läsa.

    SvaraRadera
  8. Aprilhäxan och Stöld är jättebra böcker. Vitlöksballaderna var inget för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mo Yans böcker är speciella så de faller inte alla i smaken.

      Radera
  9. Har läst och gillat både Aprilhäxan och Stöld. Mo Yan har jag läst annat av, men det tog faktiskt emot ganska mycket innan jag kom in i det.

    SvaraRadera
  10. "töld" ska jag läsa snart. Har läst alla Majgull A:s böcker, tycker inte att "Aprilhäxan" är hennes bästa, August till trots.

    SvaraRadera
  11. Aprilhäxan är riktigt bra. Jag gillar inte Mo Yan, men är nyfiken på Stöld.

    SvaraRadera