söndag 15 januari 2023

En smakbit på söndag - Kingdom of Ash


Nu är det söndag och hos bloggen Betraktninger så är det dags att dela med sig en smakbit ur boken man för närvarande läser.

Min smakbit kommer från boken Kingdom of  Ash av Sarah J. Maas. Det är sista boken i fantasyserien Glastronen. Läste de första fem böckerna på svenska, men sedan slutade förlaget att översätta serien, så de två sista har jag fått läsa på engelska. Det tar lite längre tid. Denna bok är dessutom på över 900 sidor, så det är tufft. Men här kommer smakbiten:

"Cairn had let her rot in the box för a while.
     It was quieter here, no endless, droning roar of the river.
     Nothing but the pressure, building and building and building under her skin, in her head. She could not outrun it, even in oblivion.
     But still the iron dug in, chafing against her skin. Wetness pooled beneath her as time wheeled by. As Maeve undoubtedly brought that collar closer with each hour."


20 kommentarer:

  1. inte läst författaren, tack för smakbiten, ett barnbarn leker riddare nu.

    SvaraRadera
  2. En författare som jag har hört mycket om, men jag har inte läst något av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon skriver riktigt bra. Synd bara att de slutat översätta innan serien är slut.

      Radera
  3. Jag läste den första i den serien. Det är så irriterande när de slutar översätta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen tråkigt med utebliven översättning.

      Radera
  4. känner väl igen författarnamnet men har inget läst av henne. min tekopp.fantasy är inte min tekopp men jag försöker ibland. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser fantasy lite då och då. Inte jätteofta.

      Radera
  5. Duktigt av dig att fortsätta läsa på engelska. Jag har alltid en engelskspråkig bok på lut, den läser jag ur parallellt med andra. Dock väljer jag bort tegelstenar, tycker de är jobbiga att ens orka hålla i. Lycka till med läsningen och tack för smakbit, inte riktigt min genre

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser engelska ibland. Hade nog inte läst denna tegelsten om jag inte velat avsluta serien.

      Radera
  6. Jag är ingen stor fantasyläsare men är öppen för genren. Är serien bra? Det är sällan en bok behöver vara 900 sidor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja serien har varit jättebra. Men 900 sidor på engelska är tufft.

      Radera
  7. Låter som en mastodontserie. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Så det finns alltså två till efter den sista.

    SvaraRadera
  9. Trist när förlag slutar översätta, jag tycker att det är svårt att byta språk mitt i en serie.

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten! Den tänker jag läsa i år.

    SvaraRadera